Automaten in Frankrijk lopen langzamer?

die lopen daar langzamer dan in Nederland.

althans, zo lijkt het, want mijn Seiko 5-je -die normaal 2s per dag achterloopt- bleek na terugkomst in NL na vakantie van 2 weken in Frankrijk ca. 3 minuten achter te lopen.

raar.

maar een vriend van me vertelde zonet dat precies hetzelfde gebeurd was met zijn automaat.

Franse slag???

Dit horloge houdt rekening met zijn eigenaar: laat de vakantie wat langer duren!

Menno

:d

Beste Stony,

Prachtig verhaal natuurlijk, maar wel erg onwaarschijnlijk. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat een vakantieganger in alle verdiende luiheid (…) wat meer met z’n handen onder het hoofd zit en dat in de positie ‘kroon omhoog’ - een stand waarin horloges meestal niet al te best worden gereguleerd - het horloge sterk achter gaat lopen.

De drager van een mechanisch horloge bepaalt door zijn bewegingen in niet onbelangrijke mate de gang van het uurwerk en dat die tijdens een vakantie weleens af kunnen wijken van het normale lijkt mij wel duidelijk.

Hartelijke groeten,
Robbert

Verhaal klopt.
Horloge’s lopen daar ‘met de Frande slag’.

Klopt!

Heb je ooit een Fransman horen zeggen: over ‘Deux Minutes’?
Da’s minimaal een kwartier, maar kan ook twee dagen zijn :slight_smile:

Beste Louis en MartinB,

Het grappige is dat Fransen de reputatie hebben alles met ‘de Franse slag’ te doen, behalve… wanneer het om klokken en horloges gaat. Denk aan de onverwoestbare comtoises, de reisklokken (Marti, Japy), de pendules, horlogemakers van het caliber Jean-Antoine Lépine en aan FE (France Ébauches) te Besançon, om maar eens wat te noemen; allemaal goed voor tijdmeters van grote klasse!

Maar ja, wanneer toeristen zich als ‘gewone’ Fransen gaan gedragen dan krijg je de geschilderde problemen.

Hartelijke groeten,
Robbert

Op vacantie gedraag je je anders dan gedurende de rest van het jaar. Daar zou het horloge op kunnen reageren (heeft ook vacantie:))