Automatic die ook opgewonden moet worden?

Ik kocht op Catawiki een Baume&Mercier automatic chrono (65475) . Ondanks dat ik’m eigenlijk continu draag komt hij af en toe stil te staan. De leverancier nam het horloge terug en heeft het naar zijn zeggen na laten kijken, maar het probleem is niet opgelost. Is het een bekend probleem dat Baume&Mercier te weinig gangreserve houden en handmatig moeten worden bijgewonden?

1 like

Nee, een automaat hoeft echt niet bijgewonden te worden. Met gewoon dragen op de dag en snachts op het nachtkastje moet dat echt geen probleem zijn.

Heb je hem al we eens opgewonden en neergelegd en gekeken hoe lang de gangreserve is? Ik heb laatst ook een horloge gekocht waarbij de gangreserve niet optimaal is. Daarbij gaf de horlogemaker aan dat de automaat en de opwindveer mogelijk geserviced moeten worden.

Als je het horloge dagelijks draagt en 's nachts af doet, dan zou het horloge nooit stil moeten komen te liggen. Dit lijkt me een kwestie van onderhoud laten plegen. Er wordt vaak door verkopers gelogen dat het horloge recent onderhouden is of dat het netjes loopt. Dat valt namelijk in de meeste gevallen niet te controleren.

@pastimer

Ligt eraan of je een beetje beweegt.
Als je de hele dag stil op een stoel zit
komt iedere automaat uiteindelijk stil te staan.

Anders zou het kunnen duiden op een probleem
met het rotor lager of een vervuilde main spring.
Schoon laten maken en nieuwe olie wil dan vaak helpen.

Ik weet niet of je het horloge nieuw hebt gekocht?
Bij een occasion en zeker een automatic chrono is
een servicebeurt vaak geen overbodige luxe.

1 like

Inderdaad met gewoon dragen moet voldoende zijn.

Hoogstwaarschijnlijk een probleem met de rotor.

Ik kocht’m wia catawiki van TimelessWatchess. Toen dit probleem optrad lieten ze mij het terugsturen voor service, heeft niet geholpen. Horloge staat op de gekste momenten gewoon stil terwijl het continu gedragen wordt. Ik ga nu via cata de deal laten tergdraaien.

1 like

Kan eventueel bij elke horlogemaker nagekeken worden hoor. Wellicht is het iets kleins.