Ik heb een paar dagen geleden een Certina automatic blue ribbon horloge gekregen. Ik ben het horloge nu al een paar dagen aan het dragen en het valt me op dat het horloge nog niet echt “opgedraait” moest worden. Ik heb wel een paar slagen gedraait met de kroon. Ik hoorde wel een zacht geluid waardoor het leek dat er een veer werd opgedraait. Ik merkte echter dat er geen weerstand kwam na een aantal keer ronddraaien. Normaal voel je toch als een horloge bijna helemaal is opgedraait, dan kan je de kroon ook niet meer (zonder hem "door te draaien) ronddraaien. Een lang verhaal maar kortom is mijn vraag deze:
Als er staai automatic op een horloge, betekent dit dat je het horloge moet opdraaien of kan het ook zijn dat het horloge zichzelf opdraait door het dragen zelf (bewegen)?
Alvast bedankt voor het reageren op mijn vraag.
Als je een automatic gewoon draagt dan zal hij inderdaad zichzelf opwinden.
Dit gebeurt door een gewicht in het horloge dat door je bewegingen ronddraait en zo via een tandwielen stelsel de veer opwind.
Je kunt zo’n automatic ook meestal met de hand opwinden maar meer dan een paar slagen zou ik niet doen (na stilstand). De rest doet ie zelf wel
Ik meende dat de veer gewoon ging slippen in de veerton, dat doen alle automaten die ik heb tenminste. Welk caliber heeft zo’n palletje, klinkt wel interessant