Ik zan mijn eigen eerst even voorstellen. Ik ben Nick van Gils Woon in het Brabantse Goirle, en heb even een vraagje wat betreft een automatische horloge.
Ik heb zelf een Engelhardt die blijft overhet algemeen van af het moment dat ik hem af doe +/- 24 uur verderlopen, een colega heeft een ??? ( ik durf het zo niet te zeggen) maar hij beweerd dat deze zekker 3a4 dagen verder loopt.
Nu was ik toevallig een CVSTOS Challenge R-50 HF tegen gekomen op internet waar duidelijk op staat “2 days power reserve” en dat is een klok van €16.000,-.
Wat is eigelijk een betje een normaal aantal dagen /uuren dat een horloge doorloopt???
42 uur is tegenwoordig wEl het minimum. Daarna komen d volgende gangreserves vaker voor
3 dagen, 8 dagen en 10 dagen. Record is 31 dagen voor de Lange 31. Let wel, dit geldt dus alleen voor helemaal mechanische horloges
Dat zijn natuurlijk wel gangreserves als de veer volledig opgewonden is. Als je een actief leven hebt zal dat opwinden geen probleem zijn. Als je echter een buroridder bent, zoals ik, dan zal het opwindmechanisme mogelijk de veer niet helemmaal opwinden. Ik heb een horloge met een gemodificeerde ETA 2892, die haalt niet altijd de officiele gangreserve.
Als je net als Vahalis een burorider bent, is <24 uur nog steeds wel weinig naar mijn mening. Met af en toe koffie, halen WC break, etc. gaat ie bij nog wel bijna 36 uur mee.
Of je moet de hele dag met je hoofd op het toetsenbord liggen
Ik ben ook een buroridder maar mijn Nomos laadt zich volledig op met een kantoordag. Mijn Jaeger komt tot de 38 uur (beide hebben bi-directionele opwinding)
De meeste “normale” automaten zitten op een gangreserve tot ongeveer 50 uur. Dan zijn er idd horloges met zogenaamde “twin-barrels” (dus twee ipv één veerton) die tot wel het dubbele aan gangreserve hebben.