Automatic?

Zit op m’n gemak af en toe door m’n Watching heen te bladeren, zie ik 't weer. En telkens zit ik me nu af te vragen of 't klopt. Is het gegoochel met termen?

Zijn dit automatic horloges?

Pulsar Pulsomatic

Rado Ceramica Digital Automatic

Ik moet toch meer denken aan een digitale Kinetic of Autoquartz. Bij automatic denk ik toch aan een balans en een veer. Dat ie een rotor heeft, maakt em toch nog geen automatic?

Kan me herinneren dat er enkele maanden terug ook een topic over de Hamilton was maar kan hem zo snel niet vinden.

Tjaah… het is “automatic”, want het loopt tenslotte op de beweging van je pols… Ik ben echter van mening dat dit de naam automatic zeker geen eer aan doet. Een lcd computertje met een soort dynamo erin, veel meer dan dat is het niet.
Ik houd het toch liever bij de prachtige mechanische automatics! :smiley:

Helemaal mee eens.

Het is wel een grappig ding, als afwisseling.

Groet,

Nico.

Dit is nu verloedering van het horlogevak. Het is begonnen met de onzin verhalen rond de kinetic van Seiko en dat resulteert nu in dit soort volks verlakkerij!!

Hugo.

Volgens mij ook geen automatic meer kinetic maarru vind het hele mooie horloges

Schockman Schreef:

Dit is nu verloedering van het horlogevak. Het is
begonnen met de onzin verhalen rond de kinetic van
Seiko en dat resulteert nu in dit soort volks
verlakkerij!!

Hugo.

Groot gelijk, en dan die wagens van tegenwordig: zoveel “paardenkracht” !!!
Da’s toch ook niet juist, hé Hugo !

Geef ons maar een gewone “boerenknol” om naar het werk te gaan ! :smiley: :wink:

Gaan we appels met paarden vergelijken…

Yep, vind ze ook mooi. Maar blijf me aan het gebruik van de term storen. Bedenk net als Seiko een nieuwe benaming. De Spring Drive van Seiko vind ik dan nog meer een automatic. Niet dat zij DAAROP automatic gaan plakken :stuck_out_tongue:

Voor zover ik weet is de Hamilton een echte automatic qua uurwerk (kijk maar eens in de brochure). Tja, zo’n schermpje… Kun je eigenlijk net zo goed een quartz kopen.

En een Seiko Spring drive is natuurlijk gewoon mechanisch, met een heel klein elektronisch onderdeeltje d’r in ;). En een kinetic is meer een soort van veredelde quartz, aangezien dat uurwerk overwegend elektronisch is.

Groeten,
Niels

“The liquid crystal display on the Hamilton Pulsomatic is powered by an innovative Swiss automatic movement, the H1970. Fully charged the watch has a power reserve lasting 120 days.”

Die folder heb ik ook ontvangen. Maar een gangreserve van 120 dagen in een automatic…
Het doet met toch meer denken aan de uurwerken van Ventura. Een soort digitale Kinetic.

Het stukje hier doet me vermoeden dat het om een aangepaste Autoquartz van ETA gaat.
http://www.wristwatchreview.com/2010/02/10/hamilton-pulsomatic-automatic-digital-a-classic-futuristic-watch/

Vind het persoonlijk beter hebben gestaan als ze er bijv. Pulsomatic op hadden gezet ipv Automatic. Misschien dat ze vanwege de (terugkerende) interesse voor mechanische uurwerken er Automatic op hebben gezet. Maar een Automatic is voor mij een handopwinduurwerkje (incl. balansje & opwindveertje) met een rotor erop. Dus geen chipz & accuz & enzzzo.

Er zijn gevallen die ik op de grens vind zitten (de Pulsomatic & Co niet), waarvan ik net iets meer neig om 't als een mechanisch/automatisch horloge te beschouwen. Een voorbeeld is het Pendulum concept van Tag Heuer (eerder de revu op 't forum gepasseerd). Geen chips of een accu, maar ook geen traditionele balans. Wel een pendulum die de balansveer vervangt.


P.S. vergeet niet die andere prachtige filmpjes te bekijken. Blijft een wonder die V4… X(