Automatich horloge uitgetrokken kroon?

Geachte uurwerk fanaten,

Ik zag bij Wempe (Duitsland Dusseldorf Juwelier) dat de meeste / alle automatische uurwerken voor de etalage lagen met uitgetrokken kroon.
Mijn vraag is waarom is dat?
Is het beter een automaat met opgewonden veer weg te leggen? ( opwinden en dan de kroon uitrekken)

Hoor graag waarom dat gedaan wordt.

Alvast bedankt.

Groet,
Teun

Opwinden en kroon uittrekken is niet goed. Dan laten liggen. Mij lijkt het meer dat je dan de wijzers allemaal op exact dezelfde plek kan zetten. Dit kan ook wel met een kroon ingeduwd, maar als je het horloge dan oppakt dan begint ie gelijk weer te lopen en dan staan ze dus niet meer gelijk

Hoi Tom,

Ik ben zelf in het bezit van een AP Offshore, en ik draag hem niet altijd.
Ik begrijp uit jouw reactie dat het beter is het horloge met “ontspannen” veer weg teleggen, klopt dat?

Hoor het graag.

Groet,
Teun

Ja klopt ja, of gewoon neerleggen terwijl ie loopt en opwinden als ie stopt met lopen.
Het lijkt me niet goed om de kroon uit te trekken en hem dan vol weg te leggen.
Volgens mij zit er dan een ongezonde spanning op.
Freddy kan dit misschien wel bevestigen of tegenspreken aangezien ik niet zeker ben.
Hij is hier de horlogemaker.

Tom,

Ik hoop dat Freddy dit verhaal kan bevestigen.
Maar al denkende komt de volgende vraag:
Wat zal dan beter zijn het horloge op een “draaimolen” wegleggen zodat alle raderen blijven draaien of toch stil weg leggen.
De tijd dat ik ze weg leg zal maximaal 2 weken aan elkaar zijn.

Volgende keer als ik in Dusseldorf ben stap ik toch even naar binnen om tevragen wat de Heer Wempe hiermee wil bereiken.

Bedankt voor jouw reactie.

Groet,
Teun

Ga naar de eerste beste juwelier bij jou in de buurt en je zal hetzelfde zien. Ik denk idd dat het is om alle horloges op dezelfde tijd te houden!

Ik heb gehoord dat het niet veel verschil maakt. Als je het horloge op een winder legt, dan zullen de onderdelen meer slijten.

Als je hem niet laten lopen en stil zal leggen dan slijten de onderdelen niet, maar de olie droogt wel uit.

Ook hier is dus niet echt een samenhangend antwoord.

Nieuwe horloges komen binnen van de fabriek met uitgetrokken kroon om de batterij te sparen, is dus voor quarts horloges. Zit dikwijls een plastiekje tussen de kroon en de kast om te verhinderen dat deze ingedrukt wordt.

Bij mechanische is de enige reden, als het een caliber is waar men de secondenwijzer kan stoppen door de kroon uit te trekken, om de wijzers in de stand te plaatsen van 10 na 10.
Zoals Tom al zegde, op een winder blijven de wielen draaien maar automatisch vlugger sleet, moet men wel relativeren.
Bij stilstand zal de olie niet vlugger drogen dan wanneer het horloge werkt, is een speciale synthetische olie die toch zeker 5 jaar haar viscositeit en eigenschappen behoudt.

Freddy