Ik heb een Eco-Drive, een recent model dat sinds 2024 op de markt is. Het is volgens de specs voorzien van een Lithium-ion cell. Wordt ook aangeduid als condensator.
Een accu maakt over het algemeen zelf stroom door een elektro/chemische reactie. Een condensator houdt alleen tijdelijk stroom vast. Je moet er dus eerst stroom instoppen. Het is een medium waar je elektronen voor korte of langere tijd kunt ‘parkeren’.
In vol zonlicht is de Eco-Drive in 11 uur tijd maximaal geladen. Het loopt dan met gemak 180 dagen. Dus twee keer per jaar twee dagen in de zon zou ruim voldoende moeten zijn. De rest van het jaar kan men desgewenst als vampier door het leven gaan.
Waarom een GPT antwoord opbulken wanneer exact die antwoorden al gegeven zijn? Gefeliciteerd. Je hebt voor niets een boom vermoord.
Inderdaad. Ik wou dat mensen een search niet verwarden met een prompt. LLM’s zijn geen kennisbanken, maar statistisch gedreven benaderingen van kennisbanken.
Ze zijn notoir onbetrouwbaar, geven nooit exact hetzelfde antwoord twee keer, geven fouten niet of nauwelijks toe, en hebben last van getrainde misinformatie, heuristic collapse, hallucinaties, en het feit dat de huidige AI’s getraind worden op hun eigen output, wat totale model collapse teweeg kan brengen.
Ik wou dat de wereld eens ophield met deze vokking onzin. De hype cycle zit wel over z’n top, dus ik vraag me af wanneer deze aandelenbubbel gaat imploderen. Het voelt als de DotCom bubbel.
Ik had laatst voor de gein een gesprek met GPT 4 of Gemini, ik herinner me niet meer welke, over frieten. Die LLM beweerde glashard dat dat een franse uitvinding was. Toen ik het confronteerde met de patatas fritas die een eeuw eerder in Spanje bon ton waren kwam er een lulverhaal terug wat sterk op een willekeurig optreden van Dilan Yesilgöz leek, zeg maar.
Maarrreh, terug on topic naar het verhaal van @Drex. Is dat helemaal zuiver? In mijn motor ligt een accu die accu genoemd wordt die ook opgeladen wordt door een AC generator die ergens op het frame gemonteerd zit. En daar is natuurlijk de druppellader, voor 's winters.
Accu’s lijken dus wel degelijk stroom van buitenaf te krijgen. Dit is het verschil zoals ik het in de Engineering subreddit beschreven zie worden:
Capacitors store energy in an electric field, resulting in a linear dependence of stored energy to cell voltage. You can also see this from the capacitor equation for stored energy Emax [Ws] = 0.5 * C [F or As/V] * U2 [V2]
Capacitors also do not age by cycling but by holding them at high voltages at high temperatures. Capacitors are rated in Farad or Ampere-seconds per volt: it means that a 1 F capacitor will take 1 second at 1 A to charge to 1 V.
Batteries on the other hand depend on a chemical reaction which happens at one specific voltage - as long as there is enough chemicals still available to react, the voltage barely changes.
Batteries are rated in Ampere-hours, as their voltage is stable, meaning that at their given voltage, you can draw 1 Ampere for 1 hour from a battery rated at 1 Ah. Batteries age by cycling, as the reactions are not 100% reversible.