Automatisch horloge of ecodrive stilleggen? Wat is beste?

Hoi

Ben trotse bezitter van 2 Citizen horloges:
Citizen Tsuyosa NK5010-51L & Citizen Radio Controlled CB0010-88L Horloge Eco-Drive.

Momenteel draag ik de Tsuyosa, is het dan beter om de Ecodrive terug in de doos op te bergen?
Kwestie van de batterij te sparen? Of is dat juist slecht voor de batterij die wordt opgeladen door een zonnecel?

Idem voor de Tsuyosa, kan het kwaad als deze een half jaar of een jaar stil ligt in de doos? (automatisch horloge)

nee

Dit is slecht voor je solar.

Nee

ja

Nee.

1 like

Hoe vaak en hoe lang moet een horloge dan jaarlijks lopen volgens jou Rik?

Niet doen, slecht voor de batterij. Althans., zorg dat deze gewoon voorzien wordt van licht als deze is opgeborgen.

Kan geen kwaad, moderne oliën drogen niet zo snel op.

“For lithium batteries, it is generally recommended to avoid regularly depleting the battery to 0% or fully charging it to 100%. Instead, it is advisable to operate within a certain state of charge range, typically between 20% and 80% (known as the “depth of discharge” or DoD).”

Best een klein zonnetje mee in de doos steken.

6 likes

Lekker afwisselen, 1x per week of maand.

Waarom zou je dit willen?

1 like

Als ik de andere een langere tijd zou dragen he…

Je kunt een Eco Drive, mits hij vol opgeladen is, zes maanden in het donker leggen vooraleer de capacitor kats leeg is. Helemaal leeg trekken is wel erg slecht voor je uurwerk, dus ik zou zeggen dat je, als je het horloge twee dagen in de week draagt en het een goede lading krijgt, dat ding rustig vijf dagen in het donker laten liggen. Dat kan geen kwaad zo lang je de power reserve maar in de gaten blijft houden.

Hoe dan ook kun je 'm ook gewoon in het licht laten liggen. Vol zonlicht zou ik niet doen, gewoon in een kamer waar daglicht is, waardoor het horloge “iets” van licht krijgt tijdens de opslag. Dat houdt de capacitor best mooi op peil, en voorkomt in ieder geval volledig leeg lopen. Zie het als druppelladen. :slight_smile:

In je Tsuyosa zit een Miyota automaatje. Vroeger zou je zeggen dat horloges periodiek moeten lopen omdat anders de smeermiddelen vast zouden komen te zitten, maar met moderne oliegeving is dat geen probleem meer. Je zou 'm rustig vijf jaar in een koele donkere ruimte op kunnen slaan, op kunnen pakken, drie keer schudden en je bent weer onderweg. Exact wat @Ruud en @Mausje75 ook al aangaven.

7 likes

Daar gaar mijn ja niet over, dat maakt geen moer uit, het is onzinnig om een nieuw horloge een jaar op te bergen :see_no_evil:

3 likes

Als de eco drive geen accu maar een condensator gebruikt voor de opslag van energie maakt het geen drol uit.
Een condensator gedraagt zich volledig anders dan welke accu dan ook. (Andere techniek / samenstelling)

For the record ik weet niet wat er in de eco drive zit maar ik zie in dit topic zowel li-Ion accu en condensator voorbij komen.

Het li-ion verhaal klopt die moet je niet volledig ontladen vinden ze niet prettig.
Condensatoren daarentegen kunnen daar wel tegen evenals het altijd volledig geladen zijn.

3 likes

Ah, op die fiets.
100% met je eens.

Alle moderne eco-drives (en Seiko Kinetics) gebruiken accu’s. In oudere Kinetics zat een condensator.

1 like

Haha, waar, maar zeg dat dan meteen, dat voorkomt misverstanden… :innocent:

Waarom zou je dat willen? Ga je een langere tijd weg en wil je niet meerdere horloges meenemen?

:small_blue_diamond: Hoe werkt een Eco-Drive?

• In plaats van een gewone knoopcel gebruikt een Eco-Drive een oplaadbare lithium-ion knoopcel (condensator).
  • Die wordt opgeladen door licht via een zonnepaneel onder de wijzerplaat.
  • Wanneer volledig opgeladen kan zo’n horloge meerdere maanden tot zelfs een jaar lopen in het donker (afhankelijk van model en power-save-functie).

:small_blue_diamond: Wat gebeurt er als je het lang in de doos laat?

1. Geen licht → batterij loopt langzaam leeg.
  • Na enkele maanden stopt het horloge.
  • In power-save modus kan hij langer volhouden, maar uiteindelijk raakt de cel leeg.
  1. Risico bij heel lange stilstand:
  • Een diepontlading (te ver leeglopen) kan de accu beschadigen of de capaciteit blijvend verminderen.
  • Dat gebeurt niet na een paar maanden, maar wĂ©l als je het horloge jarenlang ongebruikt en donker weglegt.
  1. Opladen na stilstand:
  • Als je hem terug in het licht legt, laadt hij normaal weer op.
  • Maar als hij te diep ontladen is geweest, kan hij traag of soms helemaal niet meer opladen → dan moet de accu vervangen worden.

:small_blue_diamond: Wat is verstandig?

• Regelmatig licht geven: minstens elke paar weken een dag op de vensterbank leggen (niet achter glas in volle zon te heet laten worden).
  • Niet in een donkere doos laten liggen voor maanden.
  • Als je hem langere tijd niet draagt → een plek met indirect daglicht is ideaal.
  • Geen noodzaak om hem vaak te gebruiken; dragen is niet verplicht, zolang hij maar af en toe licht krijgt.

:white_check_mark: Kort antwoord:
Een Eco-Drive kan prima een tijdje in de doos liggen, maar laat hem niet maandenlang in complete duisternis. Zorg dat hij af en toe licht krijgt om diepontlading te voorkomen. Dan kan de accu makkelijk 10–20 jaar meegaan.

Leuk ChatGPT verhaal maar even hè, een condensator is geen (lithium ion) accu.

Dat zijn toch echt 2 aparte zaken / technische oplossingen voor het opslaan van elektrische energie.

Kortom zo blind een ChatGPT antwoord als waarheid posten win je geen punten mee wat mij betreft.

Als je ChatGPT corrigeert zul je ook zien dat hij zichzelf gaat verbeteren en dan komen we bij wat al terecht werd opgemerkt door @GroteBozeWolvin dat de oude ecodrives voorzien zijn van condensatoren.
De nieuwe ecodrives van accu’s.

4 likes