Automatisch uurwerk : watchwinder of niet

Dank @anon64382793HF (en alle anderen) voor de reacties.

Het gaat vooral over meningen, maar een mening van iemand die er veel verstand van heeft weegt toch wat zwaarder dan die van liefhebbers met een idee.

Ik ben dus zo’n liefhebber zonder expertise maar ben geneigd het meest vertrouwen te hebben in
WATCHWINDER : NO

waarom: eigen ervaring met automatische horloges van 10+ jaar oud, waar sommige 0,1,2 keer per jaar gedragen worden , zonder problemen.

Beweging=slijtage

Olie’s/vetten zullen geen snel drogende eigenschappen meer hebben.

Voor hele gecompliceerde uurwerken die moeilijk in te stellen zijn zou ik een uitzondering maken, maar die bezit ik niet

@anon59165879HF Ik begrijp hoe mooi het is alles te zien lopen!:+1:

2 likes

Ik heb mijn perpetual ook vaak op de Winder. Scheelt opwinden.

Zonder gekheid, mijn Tissot zet ik wel eens op de Winder omdat ik het handig vindt. Als het horloge een forse gangreserve heeft en mijn collectie niet te groot is, gebruik ik de Winder zelden.

Het is inderdaad wel leuk om als er visite komt (wat is dat ook alweer :thinking:) een horloge op de Winder en in het zicht te hebben.

Leidt vaak wel tot een gesprekje. :slight_smile:

3 likes

Weer wat bijgeleerd. Ik had al zo’n flauw vermoeden omdat ik her en der op YT al gelezen had dat het beter is om het uurwerk volledig af te laten lopen. Mijn watchwinder staat al maanden stil en dient eerder als blikvanger om een nieuw klokje te showen.

1 like

Ik ben momenteel aan het overwegen om een Watch winder aan te kopen. Voor deze Moon Phase NA zou het wel handig zijn. En ik heb nog 2 automatische, niet opwindbare vintage horloges, die kunnen er ook van profiteren…

2 likes

Ik gebruik de watchwinder meestal om een horloge aan de gang te houden als ik hem langer dan de gang reserve niet draag maar kort daarna wel weer. Het idee erachter is dat dat gedoe met instellen en slijtage aan kroon en quickset scheelt. Ook is het met al dat thuiswerken wel eens nodig omdat de mechanische automaten niet voldoende gang reserve opbouwen. De enige die dat wel doet is de spring drive…

2 likes