Automatisch uurwerk : watchwinder of niet

Ik vraag mij af wat beter is voor automatische horloges.
Lopend houden of gewoon ‘leeg laten lopen’ en weer op tijd zetten als je het weer draagt.

1 Ik kan me zo voorstellen dat als het horloge altijd loopt er meer slijtage is, (bewegende delen) en het dus sneller/vaker geserviced moet worden.

2 Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat lang liggen ook niet goed kan zijn en het uurwerk ‘vast gaat zitten’

Persoonlijk denk ik dat vooral het eerste waar is en het tweede het geval is als je bijvoorbeeld een horloge een jaar laat liggen.

Wie weet hoe het zit?

1 like

Laatste.

En probeer de zoekfunctie eens. Best veel info hier. :+1:

2 likes

Dat moet dan wel heel lang zijn. Een fatsoenlijke horlogemaker gebruikt geen sla-olie voor het uurwerk.

4 likes

Gewoon ff een slinger eraan geven voor gebruik.
Zoals dat met meerdere dingen gaat. :wink:

3 likes

En dan wel vaak/lang genoeg dat je er even plezier van hebt :wink:

2 likes

Gewoon met regelmaat dragen,ik gebruik de fotogalerij in mijn telefoon om te zien welke van de 13 kandidaatjes nu aan de beurt is om m’n pols te sieren.
Zo lopen ze allemaal regelmatig

5 likes

Precies.

Alleen voor sommige horloges met heel ingewikkelde complicaties is het misschien zinnig om ze wat meer lopend te houden. Ik denk wel dat de service interval eerder korter wordt van continu lopen dan van stilliggen.

3 likes

klopt, een fatsoenlijke horlogemaker gebruikt blance de boeuf, ossenwit.

3 likes

:man_shrugging:

ik zet ze gewoon allemaal op de winder :ok_hand:

De horloges met maanstanden en perpetual kalenders kan ik me voorstellen maar ook de ‘gewone’ automaten Ludo?

1 like

Hier ook, alles op de winder.

ja, alle automaten die ik heb staan op de winder, zo heb ik ook een goed zicht op de horloges of ze goed de tijd bijblijven :ok_hand:
en is het een streling voor het oog deze in beweging te zien :smiley:

2 likes

Ik heb van die simpele Turkse kubussen. Doen het wel goed.

1 like

Waarom?

Rust roest klopte heel lang geleden wel, maar de tijden dat slechte olie ging uitdrogen enz. zijn al lang voorbij.

Een gewone automaat gewoon lekker laten liggen en voor je hem gaat dragen even een paar slagen opwinden. Bij het op tijd zetten oppassen dat je hem tussen 21.00h en 02.00h niet achteruit draait. Niet alle kalibers kunnen daar tegen.

Voor horloges met complicaties als maanstand enz geldt imo hetzelfde.

Ik heb alleen mijn JLC eeuwige kalender op de winder. als ik die een half jaar niet gedragen heb moet ik anders drie maanden draaien om hem weer bij de tijd te krijgen…

2 likes

Omdat onderdelen sneller slijten naarmate het meer gebruikt wordt?

1 like

Volgens mij zeggen we toch hetzelfde? Of bedoelen we i.i.g. hetzelfde?

1 like

Je hebt gelijk ik heb de volgorde bij het lezen door elkaar gegooid (ouderdomsdyslexie of zo??)

2 likes

:grin:

2 likes

Volgens Jan ubels niet in de watchwinder
Die raad het ook af zoals hierboven,vermeld
Dragen en gewoon weg leggen en gewoon paar slagen en dragen

3 likes