Automatisch uurwerk

Wie kan mij vertellen wat een automatisch horloge mag afwijken van de juiste tijd? Dus hoeveel seconden per dag het voor- of achteruit mag lopen?

Deze vraag is al verschilende malen aan de orde geweest; ik zou even zoeken als ik je was. Maar binnen 5 seconden is zeer goed, 15 seconden is alleszins redelijk. En tot 30 gaat nog. Daarboven, als het een Seiko Monster is, is het ook aanvaardbaar. Want een Monster is altiijd okee. :wink:

Zelf heb ik nu een horloge om dat niet duur was, maar nauwelijks enige afwijkeing vertoont (gewoon een ETA 2824). Da’s mazzel, want ze worden normaal gesproken niet zodanig gereguleerd, tenzij het een chronometer is. Maar ook dan is de afwijking meestal groter (tot 6 seconden). Tip: niet precies gelijk zetten, en niet voortdurend controleren.

mij is geleerd: achter zowieso niet, hoort niet, not done, voor tot +/-15 sec.
groet, frank.

Ik zou het niet weten en moet bekennen dat ik verbaast was en ben dat er uberhaupt (noemenswaardige) afwijkingen zitten in automaten…
Hebben forumleden betrouwbare data van ‘high end’ automaten mbt afwijkingen, per model bedoel ik?
wat is de afwijking van bijvoorbeeld een sub, een omega po of speedy?
ger

Mijn Sinn (automaat) loopt 1 sec. achter in een week, komt door de antimagnetische eigenschappen.

De uitersten in afwijking van mijn collectie zijn: de Omega Seamaster uit 1962, deze loopt 1 seconde achter per dag en de Longines Conquest, Heritage uit 2006, deze loopt 20 seconder voor per dag. Beide Automaat. Al de rest ligt hier nettjes tussen in.

Orologio Signaturis Temporis

Ik heb ook verschillende Sinns. Maar die nauwkeurigheid heeft niks met antimagnetisme te maken.

Jawel hoor Tom,waarom loopt een ander merk met hezelfde uurwek 2893-2 10 sec. of meer voor of achter? of regelt Sinn zijn horloges zo af en zijn ze zo goed dat ze een hele kleine afwijking hebben.

Het lijkt me inderdaad dat dit erg kan verschillen per horloge. Ik heb net een nieuwe Omega SMP (niet co-axial) en heb deze vorige week zondag op tijd gezet (met de zomertijd). Het horloge loopt nu , na 6 dagen, 21 seconden voor op mijn Tissot T-Touch (quartz) die juist heel precies loopt. Dat lijkt me erg netjes. De Omega is een COSC gecertificeerd horloge en ik heb het COSC certificaat ook opgevraagd. Hierop staat de afwijking in verschillende posities en bij verschillende temperaturen. De afwijking varieert daarbij van -3,6 tot +6,3 seconde per dag. Een gemiddelde afwijking van +3,5 sec per dag (21/6) lijkt me dan ook meer dan acceptabel voor mijn horloge.

Guus