Ik heb een keertje een Citizen NJ0090-13P voor een prikkie op de kop getikt en draag het met veel plezier. De kast is 42mm en de wijzerplaat neemt de meeste milimeters in beslag, maar dankzij de korte bandaanzetten draagt hij super comfortabel, ook om mijn pols van 17cm. Daarbij helpt de titanium constructie ook het gewicht binnen de perken te houden.
Ik heb alleen één ergernis over dit horloge. De rotor van dit uurwerk, de Calibre No. 8213 van Citizen, is ontzettend licht en luidruchtig. Ik hoef maar een enkele beweging te maken met mijn pols (al zit ik alleen maar te typen), en het ding gaat tekeer als een soort fidget spinner (dat was een ding ooit toch?)
Dus heb ik maar besloten de rotor eigenhandig te demonteren en van deze ‘Automatic’ Citizen maar een handopwinder te maken.
Ik meende ergens te lezen dat dit wellicht voor extra slijtage kan zorgen aan het handopwindsysteem, maar enfin, ik neem dat dan maar voor lief.
Hebben anderen met ditzelfde uurwerk dezelfde ergernis ervaren?
Ja, het is een bekend fenomeen bij sommige Citizen automaten. Voor zover ik weet komt het mede omdat de automaat maar in één draairichting opwindt en daarom draait ie vrij rond de andere kant op.
Ik had ooit een AliExpress “flieger” met zo’n luidruchtige Citizen automaat. Overigens zijn ze wel betrouwbaar.
Herkenbaar probleem met citizen/miyota uurwerken. Heb al meerdere horloges verkocht vanwege deze reden. Rotor verwijderen lijkt me een prima oplossing!