Automatische horloges

Hoe houden jullie je automatische horloges aan de gang? Het forum volgende zijn er veel mensen met een behoorlijke verzameling horloges en je kunt er natuurlijk maar een om. Hebben deze mensen dan ook veel watchwinders of laten jullie horloges ook gewoon stil staan? Ik ben erg benieuwd.

Gr., Mark

Beste Mark,

Af en toe laat ik ze eens lopen, heb geen winders. Datums stel ik nooit in, kloppen dus ook nooit. Tijd vaak ook niet, gebruik ze alleen om naar te kijken de tijd check ik wel op m’n mobiel of op een goedkopere Tissot met quarz-uurwerk. Lachen als mensen denken dat m’n Rolex achterloopt of kapot is:
“Hé, op jouw horloge is de datumaanduiding kapot en de tijd klopt niet”, ik zeg altijd maar dat de batterij bijna leeg is, lachen.

mvg,
Ed

1 like

Ik draai me suf…
&
Ik schud m’n Monster dagelijks door elkaar

Abe Schreef:

Ik draai me suf…
&
Ik schud m’n Monster dagelijks door elkaar

ik wil niet weten hoe dat schudden van jou monster precies in zijn werk gaat :smiley:

1 like

Ik draag niet constant dezelfde horloge, In mijn collectie heb ik 2 automaten,
de rest zijn opwinders. Horloges die niet gedraagd word, laat ik ze in rust.
Voor horloge met eeuwenkalender is andere geval want dit mag niet stoppen,
anders is die stuk. Dat heb je automaat opwinders nodig. Maar ik denk bij elke automaat heeft mogelijkheid met de hand opwinding, dus voor gewoonde automatische horloges de opwinder niet echt nodig.
Groetjes,

Yuen Tai

Hallo allemaal,

Alvast weer bedankt voor jullie reacties. Het valt dus allemaal nog wel mee bij jullie. Ik had reacties verwacht van verzamelaars die batterijen aan watchwinders aan de muur hebben om alles op gang te houden.:slight_smile:

Als ik het goed begrijp kun je een automaat dus ook gemakkelijk stil laten
staan; maar voor hoe lang eigenlijk of is dit niet tijd gebonden?

Gr., Mark

Staat het horloge stil of werkt het, geeft geen probleem.
Bij lange stilstand en koude of zeer warme temperaturen kan de olie drogen of stijf worden. Is het horloge altijd aan het draaien zal het ook vlugger aan een onderhoud toezijn met de nodige sleet.
Ik heb een winder om de kontrole te doen van de automaten en de gangreserve te meten, maar mijn persoonlijke uurwerken komen er niet op.

Ik spendeer de eerste koffie van de dag altijd met een kijkje op https://time.is

Ik laat ze dus ook stil staan.

1 like

Oldest thread-revival of the year award gaat naar…

16 jaar hee! :laughing: Toen had ik al mijn haar nog… :pensive:

11 likes

Een record volgens mij. Reageren op een topic van 16 jaar geleden :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 likes

Met mijn hartslag.

:joy:

1 like

… en ik was nog een dertiger en nog 0 grijze haren :joy:. Die goeie oude tijd.
Maar ja, ik twijfel ook wel eens: reageren op een heel oud topic of een nieuw topic openen met het risico op een antwoord als “gebruik de zoekfunctie”.

Nou moet ik zeggen dat zo een antwoord op dit forum niet veel voorkomt en men erg behulpzaam is. :ok_hand::+1:

3 likes