Hoe houden jullie je automatische horloges aan de gang? Het forum volgende zijn er veel mensen met een behoorlijke verzameling horloges en je kunt er natuurlijk maar een om. Hebben deze mensen dan ook veel watchwinders of laten jullie horloges ook gewoon stil staan? Ik ben erg benieuwd.
Ik draag niet constant dezelfde horloge, In mijn collectie heb ik 2 automaten,
de rest zijn opwinders. Horloges die niet gedraagd word, laat ik ze in rust.
Voor horloge met eeuwenkalender is andere geval want dit mag niet stoppen,
anders is die stuk. Dat heb je automaat opwinders nodig. Maar ik denk bij elke automaat heeft mogelijkheid met de hand opwinding, dus voor gewoonde automatische horloges de opwinder niet echt nodig.
Groetjes,
Alvast weer bedankt voor jullie reacties. Het valt dus allemaal nog wel mee bij jullie. Ik had reacties verwacht van verzamelaars die batterijen aan watchwinders aan de muur hebben om alles op gang te houden.
Als ik het goed begrijp kun je een automaat dus ook gemakkelijk stil laten
staan; maar voor hoe lang eigenlijk of is dit niet tijd gebonden?
Staat het horloge stil of werkt het, geeft geen probleem.
Bij lange stilstand en koude of zeer warme temperaturen kan de olie drogen of stijf worden. Is het horloge altijd aan het draaien zal het ook vlugger aan een onderhoud toezijn met de nodige sleet.
Ik heb een winder om de kontrole te doen van de automaten en de gangreserve te meten, maar mijn persoonlijke uurwerken komen er niet op.
… en ik was nog een dertiger en nog 0 grijze haren . Die goeie oude tijd.
Maar ja, ik twijfel ook wel eens: reageren op een heel oud topic of een nieuw topic openen met het risico op een antwoord als “gebruik de zoekfunctie”.
Nou moet ik zeggen dat zo een antwoord op dit forum niet veel voorkomt en men erg behulpzaam is.