Automatische wandklok

Hallo mensen ik vroeg me eigen af hoe een automatische wandklok werkt ? Want de meeste polshorloges werken omdat hij word gedragen en zo word " opgewonden " maar hoe werkt dat bij een wandklok want die word niet " opgewonden " :P. En hoe heet zo een wandklok en waar kan je zo iets kopen ? Zie meestal met een batterij en dat " getik " vind ik maar niks :smiley:

bedankt alvast.

Een automatische wandklok… die wil ik ook wel!

Of bedoel je de Jaeger Atmos klokken…?? Zijn ook geen automaten namelijk. Daarnaast tikt elke klok en sommige mechanische klokken des te harder. Heb er hier één die ik zelfs boven nog hoor. Overigens gewoon opdraaien met een sleuteltje en vervolgens loopt die een dag of 7.

Ik zit hier nu alleen thuis, twee meter van de Atmos, in alle stilte.

Niets van dat getik. De stilste klok die ik ken. Je kan hem zo in een slaapvertrek zetten, denk ik :slight_smile: .

Automatische wandklokken? Nooit van gehoord…
Heb je een voorbeeld?

Seiko verkoopt quartzklokken voor aan de muur die ook stil zijn én een zwevende secondewijzer hebben (net als bij mechanische horloge’s).

Ben al een aantal jaar op zoek naar een leuk model. Ze zijn gewoon bij de gemiddelde Seiko dealer leverbaar voor zover ik weet.

Halverwege dit draadje meer info!

http://www.horlogeforum.nl/read.php?3,36360,137236#msg-137236

Hé Mathias,

Dat heb ik gelezen hoor ! :smiley:
Hebben jullie een ATMOS JLC ???
Waar gekocht als ik vragen mag ?
Zijn die niet héél gevoelig aan temperatuursschommelingen en moet die iik niet 100% waterpas PLUS trillingsvrij staan ?
Enfin, wil je me er wat over vertellen ?

Een polshorloge kan ik aan mijn vrouw niet schenken, want ze draagt die haast nooit, maar misschien kan ik haar ooit wel plezieren met een Atmos. = plezier voor gans het gezin + een object van blijvende waarde.

Je mag me ook PM-men hoor :wink:

Bij voorbaat dank !

Ik bedoel dat de seconden wijzer niet stap voor stap de tijd rond maakt maar in een vloeiende lijn.

Dat willen nog wel eens klokjes zijn met een synchroonmotortje erin. Deze zit aangesloten op het net. De mate waarin Eneco en consorten zich houden aan de 50Hz die wij als standaard houden bepaalt hoe nauwkeurig deze loopt.

(gelukkig proberen energiecentrales inderdaad die 50Hz te handhaven. Wanneer een bepaalde periode de frequentie te hoog is geweest, dan gaan de herzen tijdelijk een stukje naar beneden.

Marc-B1 Schreef:

Hé Mathias,

Dat heb ik gelezen hoor ! :smiley:
Hebben jullie een ATMOS JLC ???
Waar gekocht als ik vragen mag ?
Zijn die niet héél gevoelig aan
temperatuursschommelingen en moet die iik niet
100% waterpas PLUS trillingsvrij staan ?
Enfin, wil je me er wat over vertellen ?

Een polshorloge kan ik aan mijn vrouw niet
schenken, want ze draagt die haast nooit, maar
misschien kan ik haar ooit wel plezieren met een
Atmos. = plezier voor gans het gezin + een object
van blijvende waarde.

Je mag me ook PM-men hoor :wink:

Bij voorbaat dank !

Jawel een Atmos …

Vintage, beter nog uit het geboortejaar van mijn vader.
Gekocht met originele doos, helaas geen papieren meer.
Waarschijnlijk heb je de prijzen op de Rikketik voor dit type vintage stukken al gezien. Deze is gekocht op een kunstveiling (inboedels), geen publiek voor dit soort voorwerpen. De prijs is er dan ook naar … :wink:
Vergulde behuizing, maar tijdloos …
Geen “draagsporen”, maar in het begin liep hij nogal onregelmatig.
Na een paar weken ging dit vanzelf weg. Heeft hij te lang stilgestaan?!

Loopt elke maand +/- een minuut voor. Dat is dus 2 seconden per dag!
De Breitling kan daar niet aan tippen :D.

De klok staat op de schoorsteenmantel. Trillingen nihil.
De uitlijning kan je doen met twee schroefjes en een ingebouwd waterpas.
Er zijn wel temperatuursverschillen op een schoorsteenmantel, maar daar lijkt hij erg goed tegen te kunnen :slight_smile:

Sorry voor de dirty pic …

De foto doet de klok echt geen eer aan :frowning:

Je moet houden van de mechaniek, het ongelooflijke van het autonoom lopen.
De Atmos verdient een prominente plaats in huis!

b0z4 Schreef:

Ik bedoel dat de seconden wijzer niet stap voor
stap de tijd rond maakt maar in een vloeiende
lijn.

Seiko heeft zulke klokken!!

Seiko verkoopt quartzklokken voor aan de muur die ook stil zijn én een zwevende secondewijzer hebben (net als bij mechanische horloge’s).

Ben al een aantal jaar op zoek naar een leuk model. Ze zijn gewoon bij de gemiddelde Seiko dealer leverbaar voor zover ik weet.

Halverwege dit draadje meer info!

[www.horlogeforum.nl]

b0z4 Schreef:

Ik bedoel dat de seconden wijzer niet stap voor
stap de tijd rond maakt maar in een vloeiende
lijn.

Mijn vader heeft een grolsch-klok die dat ook doet. Maakt wel een vreselijk lawaai.

Het is natuurlijk geen wandklok, maar het kan best leuk en praktisch zijn in de huiskamer: een mooi (groot) automatisch horloge in een watchwinder!

Zelf heb ik sinds een paar weken zoiets in de huiskamer staan. Een watchwinder die ongeveer 1 x per 110 seconder 360 graden draait. Het horloge komt dan dus steeds weer in de goeie stand (12 boven) uit.

Afhankelijk van welk horloge er in zit is het nog best op een paar meter afstand af te lezen. Bovendien is het geheel geruisloos en kun je van horloge wisselen als je eens wat anders wil.

En niet geheel onbelangrijk…mijn vrouw vindt het ook een mooi ding :slight_smile:
Dus op zo’n manier geen ‘gezeur’ over ‘rondslingerende horloges’.
Al zal een huis vol watchwinders ook wel weer niet de bedoeling zijn…

Eventueel zou er zelf zoiets te maken zijn voor aan de muur natuurlijk. Eigenlijk best een leuk idee: een wantchwinder in een oude wandklok voor aan de muur. Zodat je een leuke automaat in een wandklok kunt plaatsen. Twee vliegen in één klap!

Sam

Ik denk dat b0z4 zoiets bedoelt:
http://www.newluxuryitems.com/uploads/Image/ANEEL/AutomaticWatchWinder.com/ORB-BERGANO-28-Designer-Watch-Winder-BERGAMO-28.gif

http://www.instablogsimages.com/images/2007/10/25/watch-winder-cabinet_48.jpg
:wink:

@ Mathias, wat gaaf om zo een ding te hebben. Ik zou zelf een moderne uitvoering willen. De techniek die erin zit doet me van m’n stoel vallen.
Enneh, opstartproblemen? Kan ie ook stilstaan dan? Stond zeker in een vacuum dichte kelder :smiley:

Er is een hendel die je naar links of rechts kan zetten.
Deze is voor transport, als je hem naar rechts zet, ‘lock’ je hem.
Op die manier geraakt het werk niet in gevaar tijdens transport.

Opstarten doe je door één keer de minutenwijzer rond te draaien, dan begint alles. (En is er ook geen stoppen meer aan :slight_smile: )

Ik begrijp dat je de Rodium uitvoering mooier vindt, maar in een klassiek huis gaat dit zeer goed …

Voor mij het pronkstuk in het living, maar dat heb ik niet gezegd hé :smiley:

marnix_moed Schreef:

Ik denk dat b0z4 zoiets bedoelt:
http://www.newluxuryitems.com/uploads/Image/ANEEL/
AutomaticWatchWinder.com/ORB-BERGANO-28-Designer-W
atch-Winder-BERGAMO-28.gif
http://elitechoice.org/wp-content/uploads/2009/07/
bubenzrweg-solitaire-deluxe.jpg
http://www.instablogsimages.com/images/2007/10/25/
watch-winder-cabinet_48.jpg
:wink:

Enneh, opstartproblemen? Kan ie ook stilstaan dan?
Stond zeker in een vacuum dichte kelder :smiley:

Dat denk ik niet gezien zijn eigen post :slight_smile: :

Gepost door: b0z4 (IP gelogd)
Datum: 16 februari 2010, 14:31

Ik bedoel dat de seconden wijzer niet stap voor stap de tijd rond maakt maar in een vloeiende lijn.

Die dingen draaien ook vloeibaar! Niet per seconde hoor! :stuck_out_tongue:

Zoiets dacht ik al. Kom ik ook vaker in de technische wereld tegen. Tijdens transport kunnen schokken mechanismes ontregelen en beschadigen. thx voor de uitleg.

oh ja, in zo een klassiek huisje is 't een tijdloos klokkie. maar ik hou meer van een modern design.

patser! :wink:

marnix_moed Schreef:

Die dingen draaien ook vloeibaar! Niet per seconde
hoor! :stuck_out_tongue:

Hahaha,…