Autonomie / batterij besparing

De vraag op het algemene forum over het al dan niet doorlopen van de datum op Seiko Relay horloges herinnerde me aan een vraag waar ik al wat langer mee loop.

Kun je het batterij verbruik van een kwartshorloge terugdringen door 'm stil te zetten? Heeft zoiets zin (op de langere termijn) t.o.v. het feit dat batterijen meestal ook uit zichzelf langzaam leeglopen?

Een (misschien) een beetje verwante vraag: ik zie nogal vaak foto’s van horloges met uitgetrokken kroon. Is dat alleen maar om de secondenwijzer stil te hebben staan voor de foto, of is daar ook een andere reden voor? (En ik snap dat dat alleen maar van toepassing kan zijn op horloges met hackfunctie

Er zijn calibers waarin een schakelaar aanwezig is en bij het uit trekken van de kroon de spanning afgesloten wordt van het uurwerk met als doel batterij te sparen. Is niet makkelijk dit te zien.
Is niet aanwezig op alle calibers. Wel meestal een stopfunctie om de secondenwijzer juist in te stellen.

Bij nieuwe horloges zit dikwijls een plastieken klipje tussen de kroon om het uurwerk uit te schakelen en te verhinderen dat de kroon ingedrukt word en de wijzers in een bepaalde stand te houden.

Bedankt voor je antwoord, Freddy.

Heeft zo’n schakel functie een naam waarmee 'ie in de technische documentatie van een uurwerk terug te vinden is? M’n enige kwarts horloge op het moment is een Tissot Titanium 100, met een ETA caliber.

En die stopfunctie om de secondenwijzer (en dus ook de rest v.h. uurwerk) stil te zetten, spaart dat nu stroom?

Daarvoor zou ik het caliber moeten weten, maar ik denk het wel, Tissot gebruikt de betere uitvoeringen.
Bespaart stroom.

Voor zover ik kan nagaan is het een ETA G10.211 of G10.21A

Het typenr. v.h. horloge is T65.7.487.61

als je de kroon uitrekt van een quats hor. schakel je bijna alle uurwerken de stappenmoter (moter) uit maar de IC en de quats niet.de tijdmeting gat door de tijdaanwijzing niet.het bespaart WEL de batterij(de moter verbruikt het meest.

Is niet altijd waar.
Bij de meeste goedkopere quartswerken is alleen een mechanische stopper aanwezig, maw een hefboom die door het uit trekken van de kroon tegen de wielen komt te drukken en zo de wielen blokkeert.
De circuit blijft wel impulsen geven en wekt nog altijd een inductie op aan de motor maar deze kan niet verder waardoor de weerstand en het VERBRUIK stijgt en de batterij vlugger kan leeg gaan.
Wanneer bij de stopper ook een kontakt wordt gemaakt met de electronische schakeling, wordt er de stroom onderbroken en dus ook geen verbruik.

Dit geld voor de klassieke quartsen.
Bij meer ingewikkelde systemen zoals bv. de auto relay van Seiko zijn andere systemen en circuits in gebruik en wordt er gewerkt met geheugens enz en zijn speciaal ontworpen om een zo laag verbruik te hebben.

Door het uitrekken van de kroon los je eigenlijk niets op. Het stroomverbruik neemt af, maar het horloge is nu wel open voor stof en andere invloeden van buitenaf. De kroonpakking zal sneller uitdrogen. Dus 1 tip: gewoon laten lopen, is beter voor de aanwezige olie in het uurwerk en het voorkomt andere klachten.