Aviator I black

Ook de Aviator I black functioneert nu weer volledig. Was echter niet zonder slag of stoot. Ik wilde de reparatie uitvoeren en daar bij niet het risico lopen het hele uurwerk uit elkaar te halen. Om het plaatje waarop de stelschroef gebroken was te vervangen zou je dat risico wel lopen als de as van de het secondenrad zou beschadigen of breken. Dus eerst het secondenrad voor de overbrengen naar het schakel blok verwijderd, en vervolgens het plaatje met de afgebroken stekschroef verwijderd. Vervolgens nieuw plaatje genomen en gemonteerd. Eerlijk gezegd met bibberende knieƫn omdat onder het plaatje dus het tandwiel van de seconden wijzer zit en het ankerrad. Ik moet nodig iets gaan regelen voor mijn ogen want in de afgelopen paar jaar is het vermogen om een en ander zonder vergrootglas of loep te doen danige gedaald, maar uiteindelijke is het toch gelukt om seconden rad en ankerrad op hun plaats te krijgen. Om erbij te kunnen had ik ook de balans verwijderd, deze terug gezet, horloge op gewonden heij twijfelt even, stelplaatje onder de kloof recht zettten kloofschroef aandraaien, even nog niet te strak en gelukkig hij begint te tikken. Horloge in de kast terug zetten opwindas terugzetten. Horloge tegen het oor houden Tsjung Tsjung Tsjung Tsjung Tsjung in de bekende P3133 cadans ook dat is OK dus. Vervolgens seconden rad terug gezet schakelrad en mechanisme terug. Bij het afstellen van het chronomechanisme word vervolgens mijn geduld aardig op de proef gesteld, maar uiteindelijk lukt het mij de drie stel schroeven af te stellen. Even de chrono aan laten staan na ongeveer 10 minuten kijken. He he hij werkt weer. Zwarte Aviator band aan zetten klaar!!. Op naar het volgende project.

Arjay