Aviators binnen

Ze zijn binnen de zwarte Poljot Aviator I en de Aviator IV. Ze lopen inmiddels alle twee weer. Je vraagt je soms werkelijk af wat mensen uitvreten met hun horloge. Bij de Aviator I was het nodig de Platine voor het schakelmechanisme te vervangen. In dit geval een typisch voorbeeld van verkeerd gebruik van de drukkers van de chrono. Van de schakel hamer was de haak voor de veer afgebroken. dit was met grote kracht gebeurd van de platine was vervormd waardoor deze op de tandwielen voor het opwinden drukte. Zodra ik de platine verwijderd had begon het uurwerk te lopen. Er was vocht in het horloge gekomen. hierdoor is de stelschroef voor het chronogedeelte ten behoeve van de tandwielkolom die de grotesecondenijzer met de kleine schakelt vast gaan zitten. deze is niet los te krijgen dus moet het plaatje waarin het tandwiel en de as voor de kleine seconden wijzer en waaronder het anker zit vervangen worden, doe ik later (plaatje heb ik gelukkig).

De Aviator IV was duidelijk nieuw kast band ed zijn zonder gebruiksporen de koper had geprobeerd het uurwerk op te leuken want bepaalde delen waren gepolijst en verguld. Bij het terugzetten van die delen is het klaarblijkelijk fout gegaan want de ruby voor het tandwiel van de minutenteller was gebroken. Ook het tandwiel was van zijn as gebroken en het eronder liggende tandwiel voor het opwindmechanisme zat muurvast. Omdat men heeft gepoogd de zaak toch op te winden was de opwindas ook gebroken, gelukkig niet pal onder de kroon dus deze kon verwijderd worden van de defecte as. Gelukkig heb ik recent een konvoluut assen voor V7734/P3133 calibers dus een passende as uitgezocht. Ook lag er in de doos ook een tandwiel met ring en plaatje als vervanging voor het beschadigde (kleine) tandwiel voor het opwindmechanisme. Ook zat er in de doos nog een compleet tandwiel voor de minutenteller. Ook had ik gelukkig nog een houder voor de centrale secondenwijzer/minutenteller, alleen staat er 31682 op in plaats van 31682. Ik had de pech dat het afgebroken gedeelte van de opwindas niet zonder meer uit het uurwerk wilde vallen. Dat betekende dus dat de wijzerplaat verwijderd moest worden en het datummechanisme dus ook. Dit is een rotklus omdat met name het goed plaatsen van het tandwiel voor het snelstellen van de datum een precies werk is. staat het veertje op het tandwiel niet op de juiste lijn dan werkt het snel stellen niet. Gelukkig lukte me het in dit geval wel om de zaak in een keer voor elkaar te krijgen. Overigens viel mij op dat er weer verbeteringen zijn aangebracht aan het 31681 caliber (3133 variant) de kwaliteit van het opwindmechanisme is behoorlijk verbetert. Al met al was het een behoorlijke klus om dit horloge aan de praat te krijgen, maar het is voor elkaar. Ik vind de Aviator IV een zeer fraai horloge. Foto’s ga ik binnenkort maken. Dat ga ik echter doen met een ander retauratie object een zwarte Minolta XD 7, hierop moet ik echter nog nieuwe afdichtingen plaatsen.

Arjay

ben benieuwd…

Van harte en kom maar op met die foto’s. :smiley:

Goed verhaal, gefeliciteerd. Maar die foto’s… :smiley:

Ja die foto`s…

Misschien kan je Andre weer om hulp vragen : http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,31161

Gna Gna Gna…

Als Andre dat wil, uiteraard, maar de foto’s zijn nog niet genomen. Druk druk druk.

Zucht zucht zucht.

Arjay