BAL-betriebsaufsicht-luft stempel WO2?

Wellicht een vraag die niet beantwoordt gaat worden, maar ik ben al een tijdje het web aan het doorzoeken, maar kan niet echt een antwoord vinden, dus wellicht zit hier een kenner die mij kan helpen :grin: Ook Wesolowski zegt er niets over…

Ik heb, voor mijn verzameling, een Duitse stopwatch op het oog, Ik vermoed dus uit wo2, maar geen R.L.M of D.H op de achterkant, zoals je wel zou verwachten, maar wel (enigszins vaag) nog op de binnendeksel in het rood de stempel BAL. Dit blijkt te staan voor betriebsaufsicht-luft.

Ik ben er dus al uit dat dit een soort Duits luftwaffe keuringsstempel is, maar het wordt mij maar niet duidelijk of dit alleen in WO2 gebruikt is of dat dit stempel ook later nog gebruikt is.

De vraag is dus: Is het ontbreken van R.L.M/D.H een duidelijk teken dat het niet WO2 is? Of geeft het rode BAL stempel aan dat het toch authentiek WO2 is?

Hopelijk weet iemand iets meer van dat BAL stempel,

alvast dank voor het lezen en eventuele reacties!

Groet Erik

En praatjes zeggen meer dan plaatjes, het gaat dus om onderstaande stopwatch…


BAL staat voor “Bauaufsichts-Leitung des RLM” waar RLM staat voor Reichsluftfahrtministerium, als onderdeel van het RLM hield het BAL dus ook op te bestaan na 1945. Ik had zelf nog nooit van Wagner gehoord maar ik zie er meerdere zoals die van jou ook met BAL stempel. Ik ben er nog niet helemaal achter wat de Bau Aufsicht precies deed, maar mijn best guess is toezicht houden op de bouw van vliegvelden of andere Luftwaffe ondersteunende constructies.

Hier nog wat Duits leesplezier: http://www.cdvandt.org/L-Dv-061-1-Dienstanweisung-Bauaufsicht-Luft-BAL.pdf

1 like

De BAL-stempels werden uitgegeven door het RLM (Reichsluftfahrtministerium). Deze bestond van 1933 tot 1945.

Edit: HorloG was me voor…

1 like

Heren bedankt voor deze info, hier ga ik vanavond eens verder op speuren!

Ik heb een pilotenhorloge RML van Wagner met Urofa uurwerk dus zij hebben zeer zeker producten geleverd aan de Luftwaffe echter kan dit ook gewoon een civiele uitgave zijn.

1 like

Zodra ik hem in huis heb ga ik de Bal stempel eens goed bestuderen, daar schijnen dus ook weer varianten van te zijn.

En ik heb van dit type stopwatch, met brevet uurwerk, idd ook al exemplaren met RLM op het achterdeksel gevonden. Deze hadden allen wel een wat hoger serienummer, dus ik ga nog wat verder speuren als hij binnen is…