Balance spring

Die gereedschappen zijn juist om aan de standaard van kwaliteit te kunnen voldoen. Zijn merendeel specifieke tools om een bepaald model te kunnen openen/sluiten af te stellen enz… Dus niets ongewoons.

Dan heb je niet het juiste level om die bepaalde onderdelen te bekomen.

Allemaal niet gek, ik wou dat meerdere merken zo werkte, dan zou het veel makkelijker zijn voor de zelfstandige horlogemaker om aan onderdelen te komen van een bepaald merk. 90% van de merken wil niet eens een kroon leveren hé.

2 likes

Daar heb ik juist een enorme hekel aan. Of het nou om motoren, auto’s of horloges gaat… Apparaten met een zekere duurzaamheidsgedachte die dan door de producent zo hard afgeknepen worden dat het bijna een subscription-model wordt, dat servicen.

Als je je apparaat zo ontwerpt dat je voor 10.000 ballen aan speciaal gereedschap nodig hebt om 'm een beurtje te geven heb je gefaald. Zeker als je, net als ETA, al 80 jaar uurwerken levert die overal om de hoek geserviced kunnen worden.

Dat stinkt naar een “veranderend business-model” of een “zich ontwikkelend verdienmodel”.

Or did you mean "90% van de Richemont merken wil niet eens een kroon leveren"?

1 like

Sommige designs hebben nu éénmaal speciaal gereedschap nodig om ze te openen of sluiten. Dat is helaas het gevolg om aan een bepaald design te kunnen voldoen. De klant bepaald meestal de designs waar we naar toe gaan.

Is inderdaad in de autobranche niet anders, ook daar heb je soms speciaal gereedschap nodig om bij een bepaald onderdeel te geraken, mede door het compacte design.

10.000 ballen om 10 merken te kunnen herstellen, is slechts 1000 euro per merk. Kom je in de autobranche niet ver mee. :wink:

Neen hoor, 90% van alle merken ( van grote merken zoals Cartier, Rolex enz, tot plakmerken als Hugo Boss ) wil geen onderdelen leveren.

1 like

Niet alleen de investering in merk specifieke gereedschappen maar ook in workflow en een goede werkplaats en kennis om speciale uurwerken zoals de coaxiale van Omega te kunnen herstellen.
En die trainingen worden kosteloos verzorgd als je de investering hebt gedaan.
Dit is gewoon om de onderdelen te leveren aan serieuze vakmensen die gewoon op een goed niveau willen werken en kwaliteit willen leveren.

1 like

Ja zo kan ik het ook, als je mij eerst 30.000 euro betaald voor spullen (met een flinke marge) geef ik je een paar dagen training gratis euh voor niets :wink:

1 like

Vertel me even wanneer je voor de laatste keer een electroblok van een Omega 1310 van Omega geleverd kreeg? Of een Omega 321 balans.

De mededeling is gewoon standaard: stuur maar op naar Omega zelf. En het gaat om vrij eenvoudige uurwerken, we hebben het niet over een co axial oid.

Of het is gewoon een model om de service supply / chain rigoureus onder controle van de Swatch groep te brengen en daar te houden. Niet alleen omwille van het verdienmodel rond services, maar met name ook om klant-contact, -data en daarmee klant-retentie op peil te houden.

Daar valt heel, heel veel op af te dingen. Ik ken geen enkele horlogeliefhebber die zegt dat ie specifiek een bepaald type inkeping op z’n schroefbodem wil zien, en ik hoor de niet-liefhebber klanten er al helemaal niet over. :slight_smile:

Grappig genoeg inderdaad van Richemont. Rolex, soit, da’s een stichting die deze curve vooruit was, maar ik ben helemaal niet zo zeker of Movado geen kroon voor een Boss zou verschepen als ze ze überhaupt lang genoeg op voorraad houden.

Wanneer had je voor het laatst contact met Movado?

1 like

Laatste weken kroon nodig gehad voor o.a. TW Steel…
Glaasje voor Victoria…

Geen van allen wil iets uitleveren, enkel voor de verkopers van het merk, die hebben toegang tot onderdelen, zonder aan te tonen dat ze echt vakkennis hebben…

1 like

Klopt het dat er in de Eta powermatic 80 uurwerken onderdeeltjes zitten van plastic. Denk ik aan Certina en Tissot.