Wil misschien een Certina of een Tissot powermatic kopen dan wel met een Nivachron balance spring of een met een Silicicum balance spring wat is duurzamer of beter van deze twee.
De duurzaamheid zit 'm niet in de balansveer zelf maar eerder in het uurwerk er om heen. Er is op dit moment veel discussie over bepaalde Powermatic 80 uurwerken van de Swatch groep, waar de reguleringsmechanismen weg zijn gehaald en die er eerder uitzien alsof grote modules gewoon geruild moeten worden in plaats van per onderdeel gerepareerd.
Ik zou zeggen: Laat ons weten tussen welke calibers of horlogemodellen je aan het kiezen bent, dan kunnen we daar een beter geĂŻnformeerde discussie over hebben.
Bij aan het kijken tussen de Tissot gentleman powermatic 80 silicium en de Certina DS PH 200 Ceramic Nivachron.
Ik denk dat het weinig uitmaakt.
Beiden materialen hebben zo’n beetje het eeuwige leven.
Zeker in verhouding tot een mensenleven.
En dan ga ik er maar vanuit dat we allemaal fluitend 100+ worden.
De Tissot heeft een 80.811, terwijl de Certina een 80.611 heeft.
Het verdere caliber is dus hetzelfde. Op papier zou silicium volgens Swatch groep een langere levensduur hebben, maar mij bevalt het niet dat ze de regulering weg gehaald hebben. Uurwerk wordt dus af fabriek met een laser gereguleerd, daarna worden er, als er een probleem mee ontstaat, hele modules afgeschroefd om te vervangen.
Gevoelsmatig zou ik beide uurwerken vermijden, maar als ik het zou doen zou ik zeker de Tissot Gentleman pakken. Of ik zou zien of ik in diezelfde kast geen ouderwetse top grade Sellita SW200 zou kunnen plaatsen. Maar ja, internet loopt niet over van bouwtekeningen van de buitenmaten van dat caliber, dus ik weet niet of dat compatibel zou zijn.
Hoe dan ook vind ik het ergens geen fatsoenlijke uurwerken voor in een horloge van 900 a 1000 Euro, maar dat is mijn gevoel. Merk op dat er voor 1080 Euro al een Nomos Club op je mat ploft met een tried and true Peseux 7001 uurwerk er in. Pardon. Een Nomos Alpha.
Oké, bedankt voor de uitleg ik zie van allebei de uurwerken af. ga maar naar de Seiko modellen kijken of Citizen en Nomos inderdaad lijkt me ook wel wat.
Dus een stap vooruit?
Dat gebeurt toch vaker, dat er een uurwerk wordt vervangen wanneer er iets mis is? Scheelt speurwerk, losse onderdelen op de plank en tijdrovende de- en montage. Veel efficiënter. Wederom een stap vooruit.
Of mis ik iets? Je kunt ook enkel focussen op quartz, maar op deze manier gaat de automaat met de tijd mee, zonder de charme van een automaat te hoeven missen.
Ik kijk er regelmatig naar, toch wel een erg fraai horloge. Ik ben er nog niet uit of hij in plaats van of naast m’n Hydroconquest zou moeten komen.
Als je het horloge in 5 of 10 jaar afschrijft en altijd een Certina / Tissot beurt wil laten doen wel ja. Maar voor de lange termijn (50 jaar eigendom, de “erfelijkheid” van het horloge) is het drie stappen achteruit.
Dat zijn de mensen die met wetgeving rond “the right of repair” bezig zijn wellicht niet helemaal met je eens.
Een lange termijn-visie op eigenaarschap.
Daar heb ik ook liever geen wegwerp-rommel. Daarom heb ik ook een GS quartz en een vintage Silverwave met prachtig uurwerkje er in:
Kijk. Dat zijn nog eens service-bare quartz uurwerken waar je mee thuis kunt komen.
Gevoelsmatig wellicht, 2 keer een nieuw uurwerkje erin in plaats van een beurt. Maar tegen die tijd wellicht niet meer leverbaar.
Get it. Maar dan blijft nog de vraag, indien serviceable, gebeurt dat dan ook of worden vaak simpelweg nieuwe uurwerken erin gelepeld…
Thnx!

Uurwerk wordt dus af fabriek met een laser gereguleerd
Hoe dan? Het zijn 2 schroefjes op de balans zelf. Als horlogemaker heb je een extra stukje gereedschap nodig om de balans te fixeren zonder de as te belasten. Daarom is het dus “lastiger” af te regelen dan een conventionele balans. En daarom deze broodje aap verhalen dat ze disposables zouden zijn.
Daarnaast zou ik persoonlijk voor de silicium variant gaan want die is zeker 100% ongevoelig voor magnetisme en ook voor temperatuur etc.
Je kunt beter een vintage horloge kopen die kunnen ze gewoon repareren door een ouwe horlogemaker met een stofjas aan b.v. een Omega Constellation.
Toevallig draag ik al weer een week of 2 mijn Hammi khaki mechanical en ik ben steeds positief verrast door de enorme stabiliteit van het H50-uurwerkje.
Non-stop om of een keertje af 's nachts of om de andere pols, steevast +1,5 s/d.
Deze heeft nog een standaard balansveer maar wel met de nieuwe configuratie. Ik zeg, nix mis mee
Lees deze post maar eens door, die begint met “Gee, where do I start?”
Het ziet er naar uit dat we allebei tegelijkertijd gelijk hebben. Het schijnt dat ze af fabriek met een laser correcties doen op het balanswiel, maar dat die twee schroefjes er inderdaad nog aan hangen voor eventuele fijnafstelling. Evengoed zijn er te veel bronnen die de hele echappement-assemblage als één geheel weg zetten om het niet serieus te nemen. Probleem is dat Swatch er verder niks over zegt, voor zover ik kan vinden.
ETA lijkt alleen tekeningen / manuals te publiceren van wat ze ooit geleverd hebben aan de buitenwacht:
ETA Mechanische standaard uurwerken
Da’s onfortuinlijk. Hoe de vork verder ook in de steel moge zitten, ik vind het wat jammer dat er in deze discussie geen spoor van duidelijkheid te vinden is.

mijn Hammi
Ik ben blij dat mijn Hammie deze onder de motorkap heeft:
Nix mis met Hamilton, maar old skool is voor mij een geruststellend uurwerkje.

in deze discussie geen spoor van duidelijkheid
Ben ik met je eens en ik denk dat de oorzaak ligt in de situatie dat ETA een basis-caliber aanbiedt en de afnemers als Tissot, Longines en Hamilton er hun eigen sausje overheen gieten en er een eigen naampje aan geven. In zo’n discussie is het dan vaak appels met bananen vergelijken om maar wat te overdrijven.
Overigens heb ik 2 vrijwel identieke handwind khaki’s. De recente met H-50 (die op diverse punten dus kan afwijken van Tissot-varianten) en een 25 jaar oud beestje met een good old 2804-2 die dringend aan een beurtje toe is. Subtiele verschillen: de oude heeft een iets groter font op de wijzerplaat, iets crèmekleurige wijzers en de snellere beat-rate.
Gebruiksgemak, je kan een of twee dagen vergeten 'm aan te slingeren en precisie wijzen naar de nieuwe. Stiekem vind ik de look&feel van de oude mooier.

Het zijn 2 schroefjes op de balans zelf.
Klopt! En een horlogemaker erkend door Swatchgroup heeft deze speciale tool in zijn werkplaats om dergelijke horloges af te regelen.
Deze tool is voor zover ik weet niet aan te komen als je geen banden hebt met Swatchgroup.
En ik vind dat dus beroerd.
Swatch bepaalt wie een horloge mag servicen.
Niet echt…
Als jij daar je kunnen gaat tonen, dat je naar de normen van de Swatchgroup kan werken als horlogemaker, wordt je erkend en dan moet je wel de specifieke tools aankopen om de merken naar behoren te kunnen herstellen.
Zo houd men de standaard hoog.
Probeer dat maar eens bij Breitling, Rolex en zelfs Fossil te bekomen.
Ik hoor van horlogemakers met veel ervaring die tienduizenden Euro’s moeten investeren in gereedschappen om bij Omega/Swatch te mogen bestellen. En dan heb je dat gedaan, maar dan krijg je diverse onderdelen alsnog niet geleverd…
Prima dat je eisen stelt qua vaardigheden, maar mensen laten investeren in dergelijke dure gereedschappen?!