Samen met een kennis van mij kopen we regelmatig oude horloges om vervolgens te repareren. Vaak blijkt er een probleem te zijn met de balansveer.
Het valt ons allebei op dat deze veren bijzonder duur te noemen zijn. Natuurlijk, er is aanzienlijke schaarste en bij de grote merken hoef je weinig medewerking te verwachten. Of je moet het combineren met een service beurt, maar daar ligt nou net onze hobby en interesse.
Er wordt altijd gezegd dat een hairspring en een balans onafscheidelijk zijn van elkaar. Maar is dit wel zo? Deze veren worden vaak gekocht bij een zeer beperkt aantal fabrikanten. Er zullen toch meer horloges zijn met dezelfde veer van een compleet ander merk?
Vast wel, maar zie ze maar te vinden. Maten van balansspiraal zijn lastig te achterhalen en ook niet op maat te bestellen. Ik zorg dat ik van uurwerken waar ik veel aan werk een aantal donoruurwerken heb liggen zodat ik bij een compleet verwoeste spiraal een vervanger kan pakken.
Overigens zijn spiralen meestal nog wel te redden; met twee pincetten, een goede oogloep, vaste handen en een hoop geduld kom je een heel eind.
Een bijzonder interessant onderwerp. Ik ben al en tijdje op zoek naar een vervanger voor een zakhorloge. Het bepalen van de juiste maat of afmetingen is mij volkomen onduidelijk. Ik een 19âââ maat geprobeerd maar deze was te groot en te stijf. Recent mocht ik door de voorraad van een horlogemaker snuffelen om de juiste te vinden maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Een 18âââ maat uit deze verzameling heeft een te grote diameter maar is wel weer te slap.
Mijn plan was om een te slappe veer te kiezen en deze in te korten totdat de juiste slingerfrequentie is bereikt. Inkorten verhoogt inderdaad de frequentie maar de basis is veel te slap (slinger frequentie veel te laag).
Kortom, het ontbreekt me aan kennis maar ook aan variatie in de beschikbare hairsprings.
Ik hoop dat dit onderwerp nog een tijdje doorgaat zodat ik in ieder geval aan het gebrek aan kennis kan werken.
De apparaat van Maurits (potence Ă compter les spiraux) werkt alleen maar voor een of een paar bepaalde frequencies. Ik denk dat in de NL vertaling van Jendritzki âHandboek voor de uurwerkherstellerâ een handleiding over de spiraal is. @Coosc @Ratlook misschien ook https://tinyurl.com/y47cmbzr
Ik zoek nog altijd een hairspring voor de IWC 8541. Ik vertik het alleen om 450 euro uit te geven. Weet iemand toevallig nog andere calibers die dezelfde balans hebben? Heeft iemand wellicht de skills om dit tegen betaling te maken?
Ik blijf het een bijzonder onderwerp vinden. Het is een dingetje van niks, maar naarmate de vintage horloges schaarser worden, zullen deze onderdelen dat ook worden. Uiteindelijk: een balans heeft een bepaald formaat en een bepaald gewicht. Als je deze 2 gegevens hebt, dan moeten er toch meer veren geschikt zijn?
Yes, dit is een van de meest voorkomende probleem gevallen bij vintage horloges.
De reden is voor een groot gedeelte hiervan dat quasi zelfdenkende horlogemakers resp. onervaren sleutel kunstenaars, (lees, onkundige uurwerk dwarrels) die een mogelijk nog mooi en nog goed op te knappen horloge de absolute vernieling in trappen. Met name door te denken dat ze het wel even zelf kunnen doen.
Tja, eenmaal foutief aan de spiraal gezeten, wordt het weer dicht gemaakt en wordt dan gezegd dat het misschien is gevallen of zo, want het liep pas nog, althans dat wordt dan tegen de horlogemaker gezegd.
Er is door een groepje serieuze sleutelaars die clinics bij mij hebben gevolgd, gevraagd of ik bereid zou zijn om een aparte clinic te organiseren met name voor het herstellen resp. plooien van een spiraal.
We praten dan echter wel over een spiraal die op de balans van een horloge zit, niet een dergelijk ding wat nog wel eens vaak wordt gebruikt door een aantal dames.
Dus ga ik begin volgend jaar een speciale clinic organiseren voor die geĂŻnteresseerde en serieuze sleutelaars die graag de spiraal plooitechniek onder de knie will hebben.
Sleutelaars die graag die kennis wil opdoen resp. serieuze geĂŻnteresseerden kunnen zich alvast aanmelden middels een pb.
Wel, de kenmerken van een spiraal zijn afhankelijk van een paar belangrijke aspecten.
O.a. de lengte, de dikte van het materiaal en het gewicht.
Zonder die informatie zal het niet mogelijk zijn om een spiraal zelf te maken.
Deze info zal denk ik ook niet bekend worden gemaakt aan derden.
Gewoon blijven zoeken (en wat diepgravender en eh, âagressieverâ) en ook rondbellen. En naar de volgende Rikketik gaan zou ook wat kunnen opleveren. Succes!