Balans en balansveer

hallo
weer nieuwe aanwinst maar weer problemen
de balans zit bovenaan niet ingewerkt zoals roskopf wind op balns goed maar nergens veertje te bespuren aan de balans als ik me niet vergis zit daar toch een veer of niet.
weten jullie dit wat ik ook wil vragen is die spillegang en ook de andere is daar niks over te vinden van voorbeeld dat ik kan uitprinten of zo
ik weet het hoor ik ben een leek daarin.
hopelijk kunnen jullie helpen
in elk geval bedankt op voorhand hoor
Eddy

Beste Eddy,

Sorry dat ik het verhaal niet helemaal begrijp; een paar foto’s van het uurwerk zouden handig zijn, Wanneer het een werkelijk oude spillegang betreft, dan is zo’n spiraal (zo heet dat veertje) niet aanwezig. De spillegangen in die horloges zijn rechtstreeks afgeleid van de vroegste hangklokken met een waag als regelorgaan; de slinger werd pas in 1656 uitgevonden door de Nederlander Christiaan Huygens. Horloges van voor de ontwikkeling van de spriaalveer (dezelfde uitvinder, maar dan 19 jaar later) werden meestal gereguleerd met uitslagbegrenzer in de vorm van een stugge varkenshaar.
Maar je, in die tijd was nauwkeurigheid niet zo belangrijk als tegenwoordig.

Op het internet is heel wat te vinden over bijvoorbeeld de spillegang; tik dat woord maar eens in in de webbrowser.

Vriendelijke groet,
Robbert