Balans gezocht voor opa's zakhorloge

Een jaartje of 6 geleden heb ik van mijn vader het zakhorloge van zijn vader gekregen die ongeveer 45 jaar geleden overleden is. In 2015 heb ik nog eens gedragen op een Great Gatsby feestje maar sindsdien lag het in de la. Ook omdat het wel op te winden valt maar weer stil valt na een paar uurtjes.

Onlangs heb ik het uit de la gehaald met de bedoeling het te laten servicen om het daarna regelmatig een keertje te dragen. Bijvoorbeeld in dat kleine zakje van een jeans en beveiligd met de bijgeleverde ketting.

Een paar weken geleden heb ik het naar @vouwfietser gebracht na met hem een korte prijsafspraak gemaakt te hebben. Helaas bleek het horloge enkel aan de buitenzijde in best goede staat, in tegenstelling tot de binnenzijde die misschien wel nooit is geserviced. Het betreft een Oreba horloge met een FHF9 kaliber en Breguet balans veer.
Tijdens de service kwamen we er achter dat de balans het niet langer doet en dergelijke balans niet makkelijk te vinden zal zijn dus heb ik het horloge weer terug opgepikt.

Mijn vraag: is er iemand op het forum die meer weet over dit soort zakhorloge (hoe oud het is bvb) en nog belangrijker, is er iemand die misschien een balans ergens heeft liggen die hier in zou kunnen passen?

Ikzelf ben geen techneut dus ik hoop dat ik het probleem goed beschreven heb. Ik doe er nog wat foto’s bij.

Jullie reacties zijn zeer welkom!

1 like

ben zelf ook geen kenner maar misschien kan je een donorhorloge vinden op ebay met een goede veer. Wel moet je dan zeker zijn dat het stuk dat je nodig hebt bruikbaar is.

1 like

Zat ik ook al aan te denken. Maar dan moet ik eerst nog het juiste FHF9 kaliber zien te vinden.
Ik weet ook niet of de veer het probleem is. Kan ook de balansas zijn. Dus best complete en werkende balans zien te vinden.

1 like

Balans-as voor de uitvoering zonder shock systeem is nog gewoon bij de fourniturenhandel te bestellen. Als er verder niet aan geknoeid is [ zoals je omschrijft geen reparatie verleden ] dan is het voor een vakman / vrouw, die er plezier aan heeft om zakhorloges te herstellen, geen probleem.

Wel zullen de kosten hoger zijn dan de dagwaarde maar sentimentele waarde is onbetaalbaar.

3 likes

Dank voor je input. Bedoel je bvb. Cousins in de UK? Complete balansen voor een FHF9 staan er niet meer bij. Of heb je een ander adres waar ik kan zoeken?

Voor de niet professionele markt niet toegankelijk maar heb bij Boley gekeken en ze hebben hem voorradig.

1 like

Deze vraag roept, nee, schreeuwt om de deskundigheid van @Koen in te roepen.

1 like

Goedenavond,

Leuk horloge, maar hij heeft alleen sentimentele waarde (de dagwaarde is een paar tientjes).
Repareren gaat daar een veelvoud van kosten, maar is wel mogelijk als een nieuwe balans-as verkrijgbaar is. De overige staat van het uurwerk is ook belangrijk, bijvoorbeeld of de lagerstenen van de balans gebroken zijn (komt geregeld voor bij een gebroken as). Heel veel is mogelijk maar houd wel rekening met serieuze kosten bij serieuze problemen. :upside_down_face:

Met vriendelijke groet,
Koen

3 likes

Via deze weg wil ik nog een korte update delen. Zakhorloge is ondertussen hersteld bij een horlogemaker in Leiden. Was niet goedkoop (€450) maar wegens de emotionele waarde toch maar gedaan. Alleen…loopt het nu haast 5 minuten per dag te traag.

ik zou teruggaan naar die horlogemaker. Neem aan dat als het uurwerk nu goed werkt hij het beter moet kunnen afstellen dan hij nu gedaan heeft.

2 likes

Nu dat alles weer in plaats zit zal het zeker mogelijk die nauwkeurig te kunnen lopen :wink:
En misschien ook gratis voor zo een regeling na zijn echte werk :slight_smile:
450 €, goed dat te weten. :wink:

2 likes

Wel wel, een forse prijs voor deze reparatie.

Tja, voor een dergelijke reparatie ongeacht de prijs zou zoiets in feite niet mogen.
Dat zal in mijn optiek tegen 0 overnieuw gekalibreerd dienen te worden.
dixi

2 likes