Balans goed zetten

Beste horloge kenners,

Graag zou ik een beroep op jullie kennis willen doen. Ik zou namelijk graag willen weten hoe ik een gedemonteerde balans en balansveer en impulsgever, op de juiste maniet weer terugplaats. Dus hoe moet de impulsgever ten opzichte van het anker staan?

Graag zie ik jullie reacties tegemoet,

Erik

Als je niet de spiraal en de plateau verwijderd hebt van de balansas moet je hem gewoon terug kunnen zetten.

als je het plaatje waar je de spiraal aan bevestigd op de juiste manier (gaatje boven het schroefgat van de het uurwerk houd moet de plateausteen boven de ingrijping van het anker hangen.
Als hij er in zit en loopt hoor je snel genoeg of hij regelmatig tikt en zal je wellicht iets de balans iets moeten draaien om de steen naar naar lings of rechts te krijgen.

Groet
Arie

Het verzetten van de balans doe je door het plaatje met het schroefgaatje aan een dunne schuin aflopen de pen te hangen
de balans hangt dan aan de spiraal hierdoor kan je een schroevenraaiertje in het gleufje van de spiraalrol zetten en deze naar links of rechts duwen.

Succes

Of bedoel je misschien dit ?
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,26284,26295,phorum_session_v5=817c7fe149717eea6da8cf019d65d51f#msg-26295

Ja als je de spullen in huis hebt moet je die zeker gebruiken.

zo niet dan kan het ook met een schroevedraaier of je pennetang.
de plaatjes laten duidelijk zien wat de bedoeling is.

Groet
Arie

met een schroevendraaiertje vind ik nogal eng, die speciale gereedschapjes zie je met wat mazzel nog wel gebruikt op de Rikketik, de mijne zijn gevonden op de stand van die meneer die er altijd staat met zijn (bijzonder aantrekkelijke) blonde dochter.

De vraag van Erik is me trouwens niet helemaal duidelijk, is de balans helemaal gedemonteerd (plateau en spiraal van de as gehaald), of is het terugplaatsen van de balans met kloof het probleem?

In het eerste geval heb je idd een probleem als de positie van het plateau niet is opgetekend (ik weet ook niet om wat voor balans het gaat) in het tweede geval kun je gewoon de kloof met balans terugplaatsen; zie de post van Morse in de classics sectie, of wat meer specifiek dit draadje:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,45647,45647#msg-45647

Edit: Oh, als het trouwens gaat om een oud zakhorloge met blauwe spiraal, pas dan heel goed op dat je de veer niet uit elkaar trekt of vervormt!

Groet,
Paul

Zo, weer terug van vakantie…
Bedankt voor de reacties zover.
Ik ben veel met zakhorloges bezig waarvan vaak de balans stuk is of waar men de spiraalveer heeft los gehaald of waarvan het plateua loszit. Om het uurwerkje weer goed en mooi te laten lopen moeten deze op de juiste plaats ten op zichte van elkaar staan.

Waar het mij inderdaad om gaat is het opnieuw monteren van de balans, de spiraalveer en het plateua als ik deze als losse delen heb, zodat het uurwerk uit zichzelf weer gaat lopen als je het opwind.

Het bericht van Paul K op 18/07/2006 09:24 laat een tekening zien van de lijnen van het escapement. Betekend het echter dat het ankerradtand precies tegenover het ankersteentje moet staan om het uurwerk uit zichzelf te laten beginnen met lopen?

Groet Erik

Ps. is het boek van “Die armband- und Taschenuhr in der reparatur” ook iets voor iemand die geen enkele horloge opleiding heeft gehad zoals ik???

Het boek is speciaal voor ons ( Jan met de pet) geschreven.
Als je nog wat vakantiegeld overhebt, gewoon aanschaffen.
Straks kun je ons vertellen hoe we die verbogen balansspiraal kunnen terugbuigen.
Groet. chris

ik zal er zeker over nadenken.

Is er ookeennederlandstalige of engels talige versie van?

Betekend het echter dat het ankerradtand precies tegenover het ankersteentje moet staan om het uurwerk uit zichzelf te laten beginnen met lopen?

nee, het gaat om de positie van het impulssteentje (elips) in het plateau, om het uurwerk “rechtlijnig” te laten tikken (in beat) moet die elips in rust precies in het midden staan => dus in lijn met de as van het anker/ankerrad
Dat was het punt van dat draadje: je verdraait de spiraal totdat de elips in rust in lijn staat met de hartlijn van de assen.

Normaal gesproken markeer je de positie van de elips tov het balanswiel voordat je het plateau eraf haalt; als je niet weet hoe het plateau tov het balanswiel gezeten heeft, heb je een probleem; bij een oude schroefbalans zou je als uitgangspunt kunnen nemen dat de elips “haaks” op de spaken staat (heb je nog 50% kans dat het verkeerd zit natuurlijk) daarna de balans op de balanswaag uitmeten - ervanuitgaande dat in originele staat de balans al goed uitgebalanceerd was, natuurlijk…

Het boek “Die armband- und Taschenuhr in der reparatur” is naar mijn bescheiden mening het beste boek wat je als beginnend knutselaar kan kopen.

Succes,
Paul

Ik zal eens naar het boek op zoek gaan.
Tot nu toe bedankt voor de leerzame reacties van jullie kant.

Erik