Balans hoogtelucht

Ben nu al 2 dagen bezig met mijn hoofd over iets te breken, situatie is als volgt: rolex 1570 caliber met de nodige jaren er al op zitten, ik krijg met een 7825-1 veer 250 graden amplitude DU dit is de zwakkere veer van de 2 en is foutje van mijn kant uit, sterkere variant is onderweg maar DD heb ik standaard een 15 graden amplitude verschil in de min.

Na in eerste instantie gezien te hebben dat het schoksysteem blok scheef in de platine zat (dit is een donor platine en voorgaande persoon heeft dit verprutst) heb ik deze recht gezet en daarmee is de hoogtelucht natuurlijk ook veranderd.
Ik heb een balans dat vrij draait naar mijn gevoel tevens loopt de rest van de wielen ook gewoon soepel in de DD positie.

Nu vraag ik me af kan het zijn dat de balans op z’n schouder lichtelijk draait als het blok te laag is geplaatst waardoor hij dus eigenlijk los komt van de deksteen?

2 likes

In theorie wel, maar dan zou ik verwachten dat hij stilvalt, de weerstandsoppervlakte is echt aanzienlijk meer dan de punt van de balanstap.
Balanstap wel al eens opgebold?

Nee, dat heb ik niet. Ik dacht juist omdat het de dd positie is die as minder snel geneigd was af te vlakken. Zou je het bollen met zo’n bergeon tool doen? Heb er gemengde verhalen over gehoord vandaar dat ik die nog niet heb gekocht.

1 like

JBL methode:

Je kunt het heel goed controleren door en de balans en het escapewiel te verwijderen.
Daarna de balans weer plaatsen, even aanblazen en kijken hoe lang de balans in beweging blijft.
Je merkt dan al snel dat het niet of wel soepe[ heen en weer gaat.

Ik gebruik de Bergeon inderdaad, laatst op een Omega 1012 een verschil van 120 s per dag tussen DD en DU teruggebracht naar 3s per dag.

En de tap die het snelste slijt is vaak die op de balansbrugzijde, tenzij het horloge anders op het nachtkastje gelegd is natuurlijk

1 like

Probleem is dus dat het waarschijnlijk zo marginaal is dat ik het niet met blote oog kan zien, ik heb het blok nog 0.01mm door gedrukt en lijkt er op dat er wel wat amplitude nu is gekomen, verschil is kleiner op timegrapher van de 15 graden nu 5 tot max 10 graden verschil dus ik ben geneigd te zeggen ik probeer hem nog 0.01mm of misschien wel minder nog in de hoop dat dat hem helemaal vrij maakt.

Even de boel inlaten lopen werkte ook goed beide kanten nu 250 graden amplitude op de te zwakke veer de rate variatie is tussen de 5 en 7 seconden maar die even ik wel uit.

1 like

Als de punt van de tap los komt van de deksteen, dan zal de peervorm van de balans as in de kom zakken van de lagersteen en zorgt de wrijving ervoor dat het uurwerk stil komt te vallen.

Je zal bedoeld hebben dat het anker moet worden verwijderd en niet het escape wiel.

Met het anker erin zal het balanswiel zeker niet 360 graden door blijven draaien.
De impuls steen op het plateau zal tegen het anker komen en de balans laten stoppen.
dixi

2 likes

Ja zoals het er nu naar uit ziet was er gewoon net iets te veel druk op de cap want met het voorzien van fractie met hoogte lucht loopt hij nu zowel du als dd gelijk in amplitude, rate doe ik met de nieuwe veer er in afstellen.

2 likes

Ja, natuurlijk bedoelde ik dat.

De hoogtelucht van je balans heeft in principe geen invloed op de afstand tussen de deksteen en de steen in de chaton. Die zitten namelijk op elkaar geklemd met het incabloc veertje. Lijkt me dus sterk dat de schouder van de balans gaat aanlopen :thinking:

2 likes

Ja achteraf denk ik dat hij gewoon te weinig hoogte lucht had waardoor hij amplitude verloor maar gekke was dat hij dit alleen verloor in DD, DU was aanzienlijk beter maar na het incabloc iets meer ruimte te geven loopt hij nu vrij en beiden kanten evenveel amplitude

1 like

Je zou inderdaad geen grote verschillen verwachten tussen die posities. Maar mooi dat het probleem in elk geval nu opgelost is.

Ja, dat is correct, enige mogelijkheid is dat de tap korter is geworden, of dat de chaton houder niet op de juiste plek zit.
Maar zoals al is aangegeven functioneert het nu goed.
probleem opgelost.

2 likes

Kunnen we een verklaring geven voor wat er nu gebeurd is? Ik kan er namelijk vrij weinig van maken behalve dat het dus met iets meer hoogte lucht lijkt te zijn opgelost.

Heb je wellicht gelijk nog wat meer gedaan? Shocks opnieuw gesmeerd, tappen nog eens gereinigd? Echt alleen dat verschil in hoogtelucht lijkt inderdaad niet alles te verklaren.

Ik had tappen schoon gemaakt extra maar dat gaf toen geen verschil daarna pas na de hoogtelucht aanpassing kwam die laatste 15 graden vrij.

1 like

Van hieruit is het moeilijk om een adequaat antwoord te geven op het probleem zonder dat ik het uurwerk in handen heb.

Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is het volgende;
Misschien, doordat de balans er vermoedelijk niet correct tussen de lagers zat,
zou er een kans zijn dat de spiraal is gaan aanlopen in een bepaalde stand.
In dit kaliber zit een Brequet spiraal, mogelijk dat de eind lus die boven de spiraal ligt door de onbalans tegen de brug is gaan aanlopen. Dat zou kunnen als er teveel hoogtelucht is, de balans zal dan verder zakken en de eind lus van de spiraal zal dan tegen de brug aankomen.
Vanuit mijn positie, zonder dat ik het uurwerk in handen heb, kan ik niets anders bedenken.

1 like

Spiraal lag vlag en en raakte niks, nog naar gekeken. Nou raadsel maar het werkt nu, binnenkort nieuwe veer er in en dan gaan we hopelijk weer 270 graden amplitude halen ipv 250.

1 like