Balans kapot, waar vervanger kopen?

Hallo,

Ik bezit sinds kort twee kleine dames zakhorloges.
Van allebij is de balans as gebroken en van een is het veertje ook stuk.
Het gaat om cilinder uurwerkjes. Ook weet ik dat het remontoir klokjes zijn.
Wie weet hoe ik aan nieuwe balansen kan komen? Volgens mij moet je eerst hiervoor het caliber weten? Er staan een aantal letters en cijfers inegslagen.
Als die helpen…

Mvg,

Bram

Allereerst de vraag of je een horlogemakers schroevendraaiers, uurwerkhouder, pincetten, trebniet(ponzenset), onzenset voor cylinderasjes, balanswaag, micrometer en wat andere basisgereedschappen hebt voor het vervangen voor een balansasje. En uiteraard ook de kennis en kunde welke nodig is voor het vervangen van het balansasje.

voor het vervangen van het veertje heb je ook schroevendraaiers, pincetten, micrometer(noodzakelijk!) en liefst een verenwinder.

Maar even zonder dollen, voor dit soort reparaties, zeker voor het vervangen van een balansas heb je toch behoorlijk wat gereedschap, kennis en kunde nodig. Als je nog nooit wat hebt gedaan met horlogemaken, zou ik je adviseren het te laten doen, danwel er niet aan te beginnen.

Mocht je de horloges gemaakt willen hebben zou ik dit laten doen, maar het is economisch gezien zeker niet interessant, omdat ze in deze staat ongeveer 10 euro waard zijn en als ze een goede werkende staat zijn ongeveer het dubbele of iets meer.

Europese cylindergang dameshorloge werden geleverd als zgn ebauches, dus als ruwe onderdelen. van deze onderdelen werd door ene meesterhorlogemaker een compleet en werkend uurwerk gebouwd. Er zijn zeer veel verschillenden manieren van afwerken en manieren waarop een uurwerk werd voltooid(ook qua techniek). De letter en cijfers zijn meestal vrijwel nietszeggend. Ik heb een paar honderd dames cylinderuurwerken liggen, dus als je de benodigde gegevens hebt, kan ik altijd even voor je kijken.

Ik heb wel aardig was cylinderasjes liggen, dus als je maten door zou geven wil ik je er best aan helpen.

En een veertje, als je de maten doorgeeft, heb ik er denk ik wel een heb liggen(een originele blauwstalen veer wel te verstaan).

Ik hoor het wel.

groeten,
Koen

Dank voor je reactie, en direct heel wat informatie.
Ik heb de horloges voor zo’n 25,- 't stuk gekocht, veel te duur begrijp ik.
Ik ben niet ervaren met het maken van horloges maar wel handig in dit soort dingen (misschien zegt dit je niks).
Is het een idee om de gehele balans met veertje (met of zonder brug) te vervangen. Zo heb je niet speciaal gereedschap nodig op schroefendraaiers en pincetten na, die ik wel heb. Of kan ik ze beter weer verkopen en een werkend klokje kopen?

Kun jij mij eventueel aan de balansen helpen, wat gaat het dan kosten? En
Hoe verkrijg ik de juiste meetwaardes?

Gr,

Bram

Hallo Bram,

Het is zeer lastig het geheel te vervangen, omdat zoals gezegd ieder klokje anders is. Als het een wat moderner uurwerk zou zijn geweest, had je met behukp van het calibernummer een exact gelijk onderdeel kunnen kopen en dat er zeker weten met succes in kunnen zetten. , dan zou . Het valt uiteraard te proberen, maar dan heb je een geweldige hoeveelheid complete balanzen nodig en een flinke portie geluk dat de juiste er net bij zit.

Overigens het je voor het vervangen van enkel de balans ook wat gereedschap een kennis nodig. De spiraalveer zal losgemaakt moeten worden en weer in exacte de juiste positie bevestigd vastgezet moeten worden.

Overigens het ik dit soort horloges ook wel eens te koop staan, werkend en wel. Kosten ongeveer 30 euro en hebben dan ook nog eens een servicebeurt gehad.