Balans met kloof

Beste horlogefanaten
Dit is mijn eerste bericht.
Reeds langere tijd bekijk ik de actie’s en reactie’s op dit forum. Het is heel interessant wat er allemaal te lezen valt.
Gisteren kreeg ik een horloge aangeboden ter reparatie omdat hij ineens te snel ging lopen.
Nu blijkt de balansveer een kronkel te hebben. Om dit te verhelpen moet hij los van de kloof.
Probleem: De pistonschroef is weg. Het klosje in de kloof krijg ik er niet uit en het kompas wil ook niet open. Is het een van jullie bekend dat het klosje geklonken zit zodat de balans met kloof vervangenm moet worden?
Het caliber is: FHF ST 691 N.
Wie weet het antwoord?
Vr gr
Ton

Beste Ton,
Van harte welkom en leuk dat je nu ook gaat posten.
Aan je vraag te zien ontstijgt jouw kennis meteen het gemiddelde maarrrrr er zijn er die het je vast gaan vertellen. En wij weer meelezen natuurlijk!
Jur

Hallo Ton, welkom op dit forum. Helaas gaat mijn kennis niet zover dat ik ja kan helpen. Maar de echte kenners zullen wel van zich laten horen. Als tip kan ik je wel vertellen dat een foto de zaak meestal erg verduidelijkt (stille hint;)).

Hoi Ton,

Helaas van mij ook slechts een hartelijk welkom, maar geen oplossing voor je probleem.
Ik hoop dat iemand anders je hiermee kan helpen.

Groeten,

Martin

Hallo Ton,

Eveneens welkom hier. Ook ik heb de kennis niet om je te helpen, maar nog even geduld, dat komt de goede info vanzelf. Ik denk dat er achter de schermen al gezocht wordt.

Ton, ik heb hier het blad met de gegevens van kalibers FHF 691 (3 bladzijden, 1976) en het blad van de familie 69N ST/691N ST/692 TS (4 bladzijden, 1978) zo te zien is dat allemaal afgeleid van kaliber FHF 69.
Hierop zie ik een nummer 5738 (40.180.01) (vis de piton).
Ook de andere onderdelen (721 (40.050.21) balans met platte spiraal, 121/3 (10.058.61) coq pour porte piton en 307 (40.301.61) raquette) zijn los van elkaar aangegeven.
Dus schijnt er bij jouw werkje iets heel erg vast(geroest) te zitten of iemand anders heeft iets vreemds uitgehaald.
Bovendien, vroeger waren de mensen nog zuinig, zeker in de horlogeindustrie, dus vrijwel alle onderdelen konden apart vervangen worden.
Dus iets vastklinken deden ze niet.

Als je iets aan kopieën van de bladen hebt, PB me dan even je mailadres.

Hallo Ton,
Welkom hier op dit fantastische forum.

Wat je FHF 69 betreft, bij de oudere uitvoeringen zit er een pitonschroef.
Bij de jouwe hebben ze de piton er in geperst.
Je moet de balans en brug uit het werk halen, de balansbrug vast nemen en de balans laten los hangen. De pitonhouder ondersteunen op een blokje en met een puntig ponsje op de piton drukken. Wel eerst de regelsleutel openen door te draaien zodat de spiraal uit de regelsleutel kan bij het doordrukken van de piton. Anders zou je de spiraal beschadigen.

Hallo Ton,

Ook ik kan je niet helpen maar wil je graag wel welkom heten op dit prachtige forum. Hopelijk heb je wat gehad aan de postings van Freddy en Maurits.

Succes in iedergeval!

Zo zie je maar weer het verschil tussen echte praktische wetenschap en de theorie uit de boeken.
Freddy, weet jij vanaf wanneer die werken zonder schroef gemaakt zijn? Dan kan ik een notitie maken.

Maurits,
Kennelijk is er iets vreemds aan de hand, gelet op het feit dat alle informatie leidt naar een normale manier van demontage. Dus openen van compas en pitonschroef los en de boel ligt uit elkaar. Niet is minder waar. Het zit echt vast. Ook de tips van Freddy (waarvoor dank) ben ik vanavond nagegaan, maar dan nog zit er geen beweging in.

Maurits, zou je de moeite willen doen de bladen op st sturen naar f.dol@hetnet.nl?
Mogelijk dat er dan wat meer duidelijkheid komt. Zeker met overeenkomstige kalibers.

Vr gr
Ton

Dag Ton,

Allereerst welkom op dit forum.

Momenteel kan ik enkel bevestigen wat Freddy hierover zegt.

Een foto zou ons een beter inzicht van het probleem kunnen geven.

Ofwel is alles vastgeroest (maar dan moet het toch op één of andere manier zichtbaar zijn) ofwel werd er ooit “lijm” gebruikt, ofwel werd de piton door een sterke slag “ingeklonken”.

Wat ik in dergelijk geval eens zou proberen is het geheel (gemonteerd op de platine, en na verwijderen van veerton en anker) eens in de ultrasoon zetten met een Elma reinigingsvloeistof (ééntje dat ammoniak bevat, om eventuele lijmresten te verwijderen). En daarna Freddy’s methode nog eens proberen (doorslaan met een ponspunt met de juiste diameter). Je kan het geheel vooraf eventueel een druppeltje fijne olie geven en wat laten “inwerken” om dat “doorslaan” te vergemakkelijken.

Tot zover,

Alvast succes gewenst !

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

Deze geperste pitons zitten wel degelijk goed vast, anders moesten ze een schroef gebruiken.
Het moet gebeuren met uitdrukken niet slaan met een hamertje , is een delicaat onderdeel met een balans in de buurt.
Het komt erop aan goed te ondersteunen met een stalen blokje, het mijne heeft daarbij nog een groef waarin juist de piton past.
Ik zou het eens kunnen fotograferen maar dan heb ik 4 handen nodig.