Balansschroef undercutters en/of timing washers

Daar zijn we weer. Blijkt dat ik niet de goeie maten liggen heb van timing washers (hoe heet dat ook weer in het Nederlands?) om te passen voor zakhorloges, enkel voor polshorloges.

Nieuw vind ik ze niet, of ik moet heel erg verkeerd zoeken. Oude stock vinden is moeilijk maar ik houd de ogen wel open op eBay et al. Maar als iemand weet heeft van een set timing washers voor grote binnenwerken (ik zit met een 19 ligne nu) dan hoor ik het heel graag. :slightly_smiling_face:

En ook voor het omgekeerde mis ik het gereedschap: de schroeven verlichten door af te schaven. Zie ik ook nergens nieuw bij de gekende leveranciers en tweedehands wel sporadisch te vinden, maar hoofdzakelijk in de VS dus gedoe met verzending en invoerrechten.

Iemand een gouden tip? :smile:

2 likes

Goedenavond LVA,

Ik ga je vragen morgen even uitzetten binnen mijn netwerk.
Voor horloge calibers heb ik 2 doosjes (waarvan 1 nieuw) maar ik begrijp dat die te klein zijn.

Wordt vervolgd…

1 like

Zal vd week even kijken, heb een hele zwik onderdelen voor zakhorloges liggen!

Mocht je nog interesse hebben in zakhorloges zelf kan ik je evt ook nog verder helpen… heb er een stuk of 20/30 liggen van eind 1800/begin 1900.

2 likes

Ik heb inmiddels met een leverancier (uit België Nota Bene) van vintage gereedschapjes gesproken maar die heeft beide niet beschikbaar helaas.

Misschien is dit nog een gereedschap die iemand beschikbaar heeft en je verder kan helpen? :thinking:

1 like

Ja, lastig te vinden. Althans hier. In de VS vind ik er een paar maar ja, dan duurt het weer een maand en een hoop centjes om hier te raken. :neutral_face:

1 like

Alternatief, zijn er eventueel acceptabele “home made” manieren om balansschroeven netjes lichter te maken? Ik las online ergens iemand die de schroeven met een pinvijs en polijststeen lichter maakt, maar dat vermindert de diepte van de kloof voor een schroevendraaier wel (al is dat niet zo’n kolossaal issue met zo’n balansschroefknijphouder) en mooi is het niet echt - maar het werkt wel natuurlijk.

Enige zakhorloge-experts met inzichten? @Vintagewatchstuff , @vinwat?

ik ben meestal te lui om het tooltje voor undercutting te gebruiken en neem meestal een heel erg fijn degussit steentje of oliesteentje om een paar vijlstreken te geven aan de gewenste balansschroef en dat doe ik zonder ze van de band te verwijderen.

Verders; gewicht afhalen doe je in stapjes: telkenmale een weinig en telkens opnieuw passen en testen om te zien waar je zit en of je nog moet afhalen. Kwestie gleuf voor de schroevendraaier, ik moet de eerste nog zien die die schroeven met schroevendraaier verwijderd krijgt zonder de band naar de haaien te helpen :wink: Dus daar zou ik niet te fel naar kijken.

Wel goed opletten of gewicht afhalen gewenst is, als het horloge in alle standen voorloopt in de traagste stand dan is verder afhalen om evenwicht te bewerkstelligen geen optie. Gewicht weghalen = balans lichter maken = sneller lopen bewerkstelligen

2 likes

Oei. Ik had de schroef aan het “te lichte punt” er al eens uitgevezen, voor ik doorkreeg dat mijn timing washers (véél) te klein waren. Maar die kwam er uit zonder de minste kracht te moeten zetten, anders had ik inderdaad wel de knijper bovengehaald. Ik zal maar eens kijken of ik de band toch niet per accident verprutst heb. :sweat_smile:

als ze heel los zitten is meestal de schroefdraad niet goed meer. Die schroeven zitten normaal muur en muurvast. je kan ook de uitzondering op de regel in handen hebben: eentje met in nos staat balansschroeven die vlotjes in en uit draaien :slight_smile:

Ik zal er voor de zekerheid nog eens naar kijken onder de microscoop :smile:

Het alternatief is gewicht bijsteken maar zonder washers zou ik niet weten hoe eraan te beginnen :neutral_face: ze worden niet meer gemaakt, blijkbaar. Zelf beginnen prutsen met zilverpapier oid klinkt ook maar een gedoe.