Balansveer vraag

Ik ben bezig met het opknappen van een niet lopende zakhorloge.
Ik zag dat het balans veertje tegen het tandwiel ernaast komt, dus hij loopt niet.
Het lijkt of het veertje te hoog zit, maar zakken kan hij niet omdat hij al tegen het balans wieltje zit
Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn ?
Volgens mij is er al iemand mee bezig geweest.
Op de foto kan je zien dat er zelfs 1 winding op het tandwieltje ligt.

Zo te zien is hij er verkeerd in gezet. Meestal kun je de spiraal er gewoon afduwen. (Voorzichtig natuurlijk)Als hij echt krom is is het moeilijker om hem te corrigeren…

De veer loopt verkeerd. Bij A loopt hij al te ver naar binnen en bij B ligt hij op het tandwiel terwijl hij er onderdoor moet lopen. Het lijkt er ook op dat hij niet in de regel sleutel zit (cirkel bij A).
Begin eens met de hele balans te demonteren en dan op zijn rug te leggen. Als je dan even een foto plaatst van de onderkant kunnen we iets meer zeggen wat gebeuren moet.

7 likes

Het lijkt erop dat de spiraal niet tussen de kompaspennen loopt, maar ernaast. Dat zou verklaren waarom ie bij “A” al zover naar binnen loopt.
Edit: mijn voorganger trok dezelfde conclusie, lees ik nu :wink:

2 likes

Bij deze wat foto`s, en ook 1 van de wijzerplaat, die heeft er niets mee te maken maar is wel leuk.



Mist. Of was al gedemonteerd? Anders wordt het een zoektocht.

Ligt in de kast naast mijn andere project.

Ik heb het idee dat er een verkeerde balans as in gezet is.
Maar hoe kom ik er achter welke er er in hoort te zitten.
Als ik dat weet kan die vergelijken met die er nu in zit.

Zo hou je een balans en kloof niet vast! Als het los schiet tussen je vingers is de spiraal echt goed vervormd en ben je een hoop tijd kwijt om de spiraal weer zo te plooien als voor het “ongeluk”

3 likes

Door te achterhalen welk uurwerk het is. Dan heb je kans dat je op bijv. Balancestaffs.com de juiste afmeting vindt.

Maar wat betere fotos helpen wellicht ook. Van recht bovenaf zodat de vorm van de windingen beter te zien is. En niet de kant van de kompaspennen in de schaduw.

Je zegt dat hij te hoog zit. Heb je dit gecheckt met het anker/impulssteen?Zit de tap van de balans wel goed in de platinesteen (en is die heel)?

Op die foto’s is het moeilijk te zien en er iets zinnigs over te zeggen (behalve dan over de “vast-pak” mishandeling :wink:).
Ik zou het schroefje losmaken en de balans in zijn geheel losmaken van de kloof. Op een oppervlakte leggen waar een gaatje in zit zodat de balans recht komt liggen en dan nog eens (met de spiraal naar boven) een goede scherpe foto maken zodat het verloop van de windingen goed te zien is en we je advies voor herstel kunnen geven.
Hoezo denk je dat de balans as verkeerd is?

3 likes

Hoe kom je tot die conclusie?

De spiraal is inderdaad volledig uit het midden en in onbalans.
@menkepie geeft het al aan, demonteer de gehele balans en kijk hoe de spiraal er omheen ligt.
Dit soort problemen komt veel voor bij horloges waar niet direct correct aan is gesleuteld.
Het goede nieuws is, dat het overigens heel goed weer in orde te maken is.

Dit probleempje zou best eens in een aparte clinic behandeld kunnen worden.
dixi

6 likes

Ik heb het niet gecheckt, as tappen zijn beide goed, de as tappen zitten beide goed in het lager.

1 like

Het lijk er op dat de veer te hoog zit omdat hij tegen het tandwiel ernaast loopt.

Hier een foto.
Van boven krijg ik hem niet goed gefotografeerd.

Misschien ligt het aan de foto, maar is de tap (nog) wel aanwezig, lijkt net of die tap aan de spiraal zijde van de balans wel heeeel kort is.
Zitten de windingen door elkaar aan de buitenkant? ziet er niet fris uit. Zet de balans in een goed tappenbankje in het gaatje met de juiste maat (pas op dat je de plateau steen niet beschadigd op afbreekt) zodat hij stabiel vast ligt (en niet schrijlings gezeten op de poten van een pincet en met 2 pincetten no 5 of een pincet en een naald proberen de spiraal weer goed te plooien.

1 like

De spiraal is vanaf de 4e winding verbogen / beschadigd. Ga dit richten en vlakleggen.

Is geen klus voor een beginnende horlogemaker. Breng hem naar een kenner of laat hem een poos liggen en oefen op andere oude spiralen om ervaring op te doen.

7 likes

Ben het hier mee eens, heb nu zelf best wat veren gesloopt met oefenen, in het rond krijgen lukt me nu wel maar vlak krijgen is vreselijk lastig als je met je pincet ook maar enigzins scheef staat wordt het een lastige klus.

1 like

Vanaf de 500e spiraalveer begint het te lukken. :grinning:
Dit is echt iets van heel veel meters maken voordat je hier consistent succes gaat halen.

4 likes

Bedankt voor het advies.