Balansveer

Ik heb een tijd geleden een doosje met horloge onderdelen gekocht.
Er zitten nieuwe balans veertjes bij in een zakje zonder identificatie.
Hoe kan ik er achter komen welk balans veertje bij welk uurwerkje gebruikt kan worden ?

Zoek op het uurwerk en welke balansveer daarbij hoort. Stukje meten hoort er dan ook bij lijkt mij.

Ai. Gevoelige onderdelen zonder beschrijving, da’s vaak verloren moeite. Bij balansveren zou je inderdaad al moeten gaan beginnen tikgetallen bepalen. Dat is notoir het favoriete tijdverdrijf van @Vintagewatchstuff, ja toch? :yum::rofl:

Alle grappen terzijde, het is een monnikenwerk dat heel, héél veel ervaring en vooral goesting vereist om goed te kunnen doen. Ik weet uit boeken hoe het moet en geen haar op mijn gladgeschoren hoofd dat er aan denkt dat zelfs te proberen. Want stel DAT je het uitvist, en het tikgetal dat je bepaalt klopt, en je hebt een horloge met een verprutste balansveer waarvoor die zou kunnen werken, dan moet je die veer ook nog kunnen op een balans vastmaken zodat het effectief werkt qua lengte en sterkte en windingen en collet en piton en en en… en dat is OOK iets waar niet veel horlogemakers zich nog mee willen bezighouden, als ze het al kunnen. :smile:

2 likes

Hoi Peter,

Wat @Plees zegt, meten en kijken op het internet.
Wel heb je van deze boekjes waar soms wat afmetingen in staan, maar vaak staat er welk balansveer type in welk uurwerk gaat.

Groetjes,
Jorick

1 like

ja echt dat doe ik graag … not :rofl: :rofl: :rofl:

spiraalveren aftellen is nu niet dadelijk makkelijk, heb er laaaaang over gedaan om het deftig te kunnen en dan komt zoals je zelf al zegt nog het overzetten. De nieuwe spiraal moet op de oude virole, amai heb er veel verprutst voor ik dat voor mekaar kreeg zonder brokken te maken :wink:

En an sich een spiraal aftellen, t is simpeler een balans compleet of vervangende spiraal te zoeken op basis van caliber. Heb hier ook een voorraadje nos spiralen liggen om af te kunnen tellen indien gewenst, maar euhm ik doe het niet meer tenzij er een horloge zou liggen met patek of vacheron op :joy: :joy: :joy:

Dan nog liever een glazen rubis vervangen door een niet-glazen seitz rubis en dat doe ik ook al niet graag omdat het zo achterlijk moeilijk is om het juist te doen, maar toch liever dat dan toch :rofl: :rofl: :rofl:

8 likes

Ik dacht het al een beetje dat het niet de moeite zou zijn.
In welke boeken staat het hoe het moet, ik ben wel nieuwsgierig naar de werkwijze.

Bedankt voor de info.

Is er eigenlijk iets wat jullie niet kunnen? Zo’n vakmanschap bouw je enkel op door ervaring en jaren op de teller! Echt chapeau!