Balansveertje verbogen?

Dat zou dan in Schoonhoven moeten zijn, Ben vrijdag j.l nog bij een leerling van Schoonhoven geweest en die was daar ook tevreden mee, en zn werk dat hij gerepareerd had zag er ook heel goed uit,

Yes dat klopt!

1 like

Ik ben nu 52, maar als kind wilde ik graag instrumentmaker worden, was toen al gek op uurwerken en -werkjes. Maar ik hield ook van muziek en vanaf m’n 16e kwam daar programmeren bij. Ik werd aangenomen op het conservatorium voor orgel en werd musicus. Het programmeren bleef een hobby. Maar sinds '21 werk ik naast het orgel spelen als programmeur van digitale orgels, dus dat programmeren is geen hobby meer. En zo kwam de horlogehobby weer helemaal terug. Ik zou graag eens de avondcursus in Schoonhoven doen, maar ik kom daar denk ik zowel tijd als geld tekort…:blush:

3 likes

Is niet het minutenrad maar middenwiel, in het frans grand moyenne. De minuterie zit langs wijzerplaatzijde en grijpt in met minuutpijp of chausée.
Er is geen Nederlandse dictionnaire van de horlogerie, de officiële is de Brenner van La Chaud de Fond. In de talen Frans, Engels Spaans en Duits.

Het is u goed gelukt, dit zijn reeds moeilijke handelingen.
Het is goed dat u oefent op een sloop uurwerk want dit probleem ga je nog tegen komen.
Het is moeilijk zo te zeggen hoe je moet plooien zonder het te voor te kunnen doen.

4 likes

Heb op de Vakschool centrumrad als benaming geleerd of grondrad als hij niet in het centrum zit.

3 likes

Men kan de veer toch nochtans verkorten. Helaas dan wél een kortere ‘reserve de marche.’ :wink: :+1:

Enige voordeel: men is dan rap klaar met opwinden, hahhaha :stuck_out_tongue: :wink:

?

Dit is een balansveer… geen “mainspring” :sunglasses:

2 likes

Via het handboek Van George Daniels, kunt u voor circa €75 autodidactisch 't horlogemakersvak leren, door ‘vallend en opstaand’ bij te leren. :smiley:

:fearful:

Correct, @BMWX6M, ik had nochtans moeten schrijven: “Helaas dan wel een zeer snel lopend horloge” :joy: :smiley:

1 like

Het is gelukt, hoera! Het balansveertje was alweer bijna recht, maar toch liep hij nog tegen de spaken van de balans aan. Vanmorgen vroeg had ik de moed bij elkaar geraapt om nog een buigpoging te wagen. En het lukte!

12 likes

Goed bezig :partying_face:

1 like

Inmiddels zit hij aan mijn pols​:grin:. Dank aan iedereen die me met raad bijstond!:hugs:
Ik hoop dat het me niet te vaak overkomt…:blush:

19 likes

Ik spreek uit ervaring, na 1 jaar in het vak of op school kun je leuk spiralen grof richten. Je wordt ook handig op school in ernstig gemangeld spiralen te weer enigszins vlak te krijgen, je maakt het eerste en tweede leerjaar op school nog wel eens een uitglijder.

Na 4 jaar school doe je het nog beter en na een redelijk aantal jaren in je eigen atelier jaar nog beel beter. Dit is echt iets van hoe vaker hoe beter. Het is altijd weer verrassend wat je met maar een hele kleine, subtiele correctie aan de spiraal kunt winnen aan amplitude, het verminderen of minimaliseren van het verschil is wijzerplaat boven en wijzerplaat onder enz. Helemaal eens met Andre, eerst heel goed kijken en bedenken, beredeneren waar je moet buigen voor de correctie en dan pas corrigeren. Ook maar eéécorrectie per keer. Dus eerst alleen vlakleggen en pas in een 2 correctie de spiraal centreren bijvoorbeeld.

Een stereomicroscoop met ringverlichting helpt wel heel veel. Door het ringlicht zie vaak toch veel beter dan met een loupe in je oog en lamplicht schuin van opzij.

5 likes