Bij het demonteren van een AS1200 caliber voor schoonmaken en oliën is de balansveer ineens wat scheef komen te staan. Misschien kwam het doordat ik met het veertje even het minutenrad raakte…
Het lijkt alsof de buitenste ring naar beneden gedrukt is en daardoor de spaak van de balans raakt. Ik kan niet precies zien waar het probleem zit en durf nog niet zo goed verder. De balansveer zit met een spie in een blokje geklemd, zou dat iets verdraaid zijn geraakt waardoor hij schreef staat? Het liefst zou ik de spie los maken zodat de hairspring los komt en ik kan zien of en waar dan nog een eventuele vervorming zit.
Maar ik weet niet of het me lukt om dat spietje zonder schade aan de hairspring los en later weer vast te maken…
Wie heeft raad?..hier zijn wat foto’s van de situatie.
Het lijkt mij inderdaad een veilige aanpak, om de veer weer recht te maken terwijl hij aan de balans blijft vastzitten. Ik heb ook het idee dat de kromming ergens in de buitenste cirkel is, of zelfs bij de bevestiging begint.
Vraag: Is de piton dat ronde blokje waar de balansveer aan bevestigd is met een kleine spie? Die ik dan dus los maak met het schroefje dat zijdelings in de balanskloof gedraaid is?
En kan ik de spiraal dan uit het kompas krijgen door het balanswerveltje (het buitenste pinnetje van het kompas) te verdraaien?
Ja de piton is dat blokje, het schroefje even losdraaien en dan met de punt van een pincet oid het blokje eruit duwen.
En ja met je kleinste maat schroevendraaier het buitenste deel van de kompaspennen verdraaien, gemakkelijkste is dat je de brug even op zijn kop op je werkblad legt.
Ik heb overigens een aantal weken geleden exact hetzelfde gehad met een Seiko, was weer even pielen en veel checken/kijken voordat ik dit weer goed had
Heel erg bedankt voor de tips, ik leer zo snel bij nu, al is het met vallen en opstaan .
Inderdaad is nu goed te zien dat er een verbuiging in de buitenste rand van de spiraal zit:
Ben nu de “handleiding voor de uurwerkhersteller” aan het lezen. Had ik dat maar eerder gedaan, je wordt expliciet gewaarschuwd om met de spiraal niet het minutenrad te raken bij uitnemen van de balans…
Zo te zien kun je met een pincet de spiraal vastpakken ter hoogte van de spaak die het verste van de piton verwijderd is. Terwijl je hem daar haaks vast gepakt hebt met een 2 e picet of oude afgebroken oliegever ter hoogte van het kompas voorzichtig omhoog drukken . Dan kijken hoeveel de eindbocht omhoog gekomen is en eventueel herhalen
TKH en horloge24 zijn er wel 2 die hun vak verstaan, die zouden eigenlijk een eigen horlogemakers school moeten beginnen, want weinig leerlingen die van een horlogemakers school afkomen met een diploma op zak, kunnen dit nog niet en weten ook niet hoe ze er aan moeten beginnen. En ja, daar zijn hier op het forum wel mensen die gewoon klasse zijn.
Hohoho dat is wel teveel credit hoor
Ik moet nog heeeel wat horloges door de vingers laten gaan om op dit niveau te komen.
Maar @Horloge24 zou dit zeker wel kunnen inderdaad
Spiraalveer buigen moet je echt de tijd voor nemen, onder de microscoop leggen, bakje espresso erbij, wat rustige muziek op de achtergrond en voorzichtig beginnen.
Heb laatst een veer vernield met het aandraaien van piton schroef en gleed weg met schroevendraaier niet meer te redden weer een duur lesje maar zo blijf je scherp.
Nee, wij geven niet graag credit aan iemand, of je moet het echt verdienen, en dan nog niet graag. En hier komen regelmatig afgestudeerde/ studerende horlogemakers over de vloer die we wat bij leren.