Band met gevouwen schakels inkorten, hoe?

Splitpennen, schroefjes, pin and collar daar weet ik wel raad mee maar ik heb nog niet eerder een el cheapo band met gevouwen schakels ingekort dus ik vraag het voor de zekerheid. Online vind ik enkel voorbeelden waar een pin/schuifje op de achterkant zit maar niet bij deze band. Wel een pijltje voor de richting:

Maar wat druk ik uit, dat smalle rondje of die schakel ernaast? En hoe doe je dit zonder markeringen achter te laten?

2 likes

Ik gok dat je dat ronde ‘staafje’ gewoon naar beneden moet meppen en dan weer in de andere richting terug :+1:t2:

2 likes

Het staafje.

2 likes

Het staafje.

2 likes

Ok, we gaan wel even tikken. Alleen nog iets verzinnen om “schade” te voorkomen. Die staal zal wel niet zo hard zijn :grin:

Goh, heb je die band echt nodig? Geen alternatief van iets betere kwaliteit?. Ziet er wel echt treurig uit :cold_sweat:

Ja, de andere versie heeft aan de overkant van de zijde van de pijl een butlje zitten met ruimte ernaast waarin je een priem of een schroevendraaier kunt steken om zo het bultje zijwaarts eruit te drukken, wat overigens heel veel kracht kostte in mijn geval. Die van jou zien eruit alsof je het ronde deel eruit kunt drukken en zodra er iets uitsteekt met een tang eruit trekken.
Voor de overige lezers, meestal een euro 10,- / 15,- oude stijl band, lekker licht en rammelt wat maar prima voor een vintage o.i.d. als het niet te duur hoeft te zijn.

2 likes

Zuurstof heb je echt nodig :wink:

Het ziet er zo uitvergroot erger uit dan het is en voor een vintage horloge is dit een passende band qua stijl en qua uitvoering. De zichtzijde ziet er stukken beter uit.

Ook bij grote merken waren de vintage stalen banden rammelbanden en zowel letterlijk als figuurlijk een sluitpost.

1 like

Het staafje moet een mep hebben… dit oogt wel als treurige kwaliteit hoor. Hoe goed het weer in elkaar gaat is een tweede, beetje met een tang aanknijpen erna mogelijk… Of beter nog, het bandje “NOS” laten en er iets fatsoenlijks opzetten

1 like

Klopt. Alleen de absolute top destijds had prachtige comfortabele massief stalen banden.

1 like

Nou dat valt reuze mee. Ik weet ook wel dat het geen Strapcode is maar het bandje is periodiek correct en past bij vintage. Overigens heb ik de/ een originele stalen band ook nog.

Inkorten ging vrij makkelijk; je moet wel even opletten dat je de pen er goed recht inslaat. Pijltjes zeggen niet zo veel, soms was “andersom” eruit tikken makkelijker.

Wel had ik met mijn stomme kop bij het op maat maken de sluitzijde aan het horloge gezet :blush: (de band tapert niet). Gelukkig zat er genoeg speling om de bandpin er nog net uit te wippen :nerd_face:

Die rammelbanden zijn juist heel erg comfortabel :ok_hand:t3:

1 like