Vorige week een mooie Christopher Ward C65 Dune GMT aangeschaft op stalen band en canvas strap. Ik heb alleen een springbar tool (6767) maar daar kan ik natuurlijk de band niet mee op maat maken. Is er één specifieke tool die de truck doet zonder gelijk een hele set aan te schaffen? Tot nu toe mijn horloges altijd in de winkel aangeschaft en aldaar op maat gemaakt.
Je hebt hier een klein schroevendraaiertje voor nodig. Mogelijk twee, afhankelijk van de constructie van de band. Maar misschien dat iemand die ook zo’n band heeft kan aangeven of dat nodig is.
Als je naar een fatsoenlijke juwelier gaat kan je daar vast wel de band op maat laten maken, al dan niet tegen betaling van een paar euro.
Even meer to the point - je hebt een complete Bergeon-schroevendraaiers-set nodig, en de skills en spullen om de inzetjes te slijpen tot perfectie. Onlangs een Bulova DD geweigerd omdat de kastschroeven volledig vern**kt waren. Als ik ze los had gedraaid, hadden ze zomaar af kunnen breken.
Dus kort samengevat: zelf proberen met hamer en bijtel, een dure schroefset aanschaffen met het risico dat ik alsnog beschadigingen maak, of koffie drinken bij de horlogemaker. Ik kies optie 3. Thanks voor de input mannen!
Heeft u deze gekocht op Amazon? Ik gebruik nu ook schroevendraaiers uit het zwarte tasje hierboven maar denk dat ik hier meer mee beschadig dan goed is.
Goed passend gereedschap, met rust en gevoel kom je een heel eind. Juweliers beschadigen vaker ook je horloge of band. Soms laat ik een juwelier waar ik wel vertrouwen in heb iets doen. Heeft een eigen werkplaats. In de zaak hangt een beeldscherm, kun je meekijken. Of naar een horlogemaker voor specifiekere zaken.
De schroeven kunnen zijn vastgezet met iets Loctite-spul. Vaak moet je dit oplossen of verwarmen voordat de schroeven eruit komen. Als ze van 2 zijden geschroefd zijn heb je eigenlijk een hulpmiddeltje nodig dat van de achter- of onderkant de tweede screen tegenhoudt. Ik houd mijn bandschroevendraaiers altijd goed geslepen zodat je de schroeven niet beschadigt. Als je er een krasje opmaakt die dan even netjes bijwerken. Een mooie schroef ziet er zoveel beter uit, haakt niet aan je kleding en als ik de mooie gladde kant van de Ward zie zou ik hem zo mooi proberen te houden:-)