Band op maat maken

Vorige week een mooie Christopher Ward C65 Dune GMT aangeschaft op stalen band en canvas strap. Ik heb alleen een springbar tool (6767) maar daar kan ik natuurlijk de band niet mee op maat maken. Is er één specifieke tool die de truck doet zonder gelijk een hele set aan te schaffen? Tot nu toe mijn horloges altijd in de winkel aangeschaft en aldaar op maat gemaakt.

2 likes

Je hebt hier een klein schroevendraaiertje voor nodig. Mogelijk twee, afhankelijk van de constructie van de band. Maar misschien dat iemand die ook zo’n band heeft kan aangeven of dat nodig is.

Als je naar een fatsoenlijke juwelier gaat kan je daar vast wel de band op maat laten maken, al dan niet tegen betaling van een paar euro.

2 likes

Ja zo komen we nooit bovenmodaal he. :thinking: Zag laatst een van de Rolex-boys lachen om een minimum salaris van 5,5K. Ik kan er alleen maar van dromen hier.

3 likes

Ik zei ook “fatsoenlijke juwelier”, hè?! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Geen idee wat men er voor vraagt. Sommige zullen wat meer vragen, sommigen doen het gratis :man_shrugging:

Waarom in vredesnaam? Een koffie kost al 4 euro! Serieus he. Ik gooi mijn prijzen ook omhoog hoor. :sunglasses: De volgende DJ-plaatwissel gaat een tientje omhoog.

Don’t shoot the messenger!

Investering in de hoop dat de volgende aankoop of reparatie daar zal zijn? Geen idee :man_shrugging:

Geen idee wat je nu vraagt maar een paar jaar geleden was het schappelijk :ok_hand:

Even meer to the point - je hebt een complete Bergeon-schroevendraaiers-set nodig, en de skills en spullen om de inzetjes te slijpen tot perfectie. Onlangs een Bulova DD geweigerd omdat de kastschroeven volledig vern**kt waren. Als ik ze los had gedraaid, hadden ze zomaar af kunnen breken.

Een bandenset van 12 hele euro doet al jaren het werk hier. Hoop banden van Rolex mee bewerkt cq versteld.

2 likes

Ik hoop dat het niet erger werd dan dit. :no_mouth: :sweat_smile:

1 like

Nooit schade gehad hoor. 1x laten bijslijpen door mijn horlogemaker. Werkt prima

Overigens zou het me een worst wezen als een schroef iets beschadigd raakt, maar dat terzijde.

Ah. Dat ben je zelf niet en je werkt aan Rolex? Never mind… …je aanvulling geeft je mindset aan. Ik wens je clientéle veel succes.

We hebben het hier over een horlogeband inkorten toch? Niet het vervangen van een balanskloof.

4 likes

Dat mag niets uitmaken. You don’t get it.

Dus kort samengevat: zelf proberen met hamer en bijtel, een dure schroefset aanschaffen met het risico dat ik alsnog beschadigingen maak, of koffie drinken bij de horlogemaker. Ik kies optie 3. Thanks voor de input mannen!

1 like

Geloof Beco biedt ook wat aan!

Ik maak al jaren mijn banden zelf op maat! En wat ik heb geleerd… de grip, van het schroevedraaiertje is belangrijk!

De kop ook, maar goede grip dat je genoeg druk kunt uitoefenen, dat is belangrijk!

Ik zou persoonlijk niet naar een juwelier gaan. Doe het liever zelf… die zijn af en toe zo onhandig :see_no_evil::hear_no_evil:

3 likes

Heeft u deze gekocht op Amazon? Ik gebruik nu ook schroevendraaiers uit het zwarte tasje hierboven maar denk dat ik hier meer mee beschadig dan goed is.

Goed passend gereedschap, met rust en gevoel kom je een heel eind. Juweliers beschadigen vaker ook je horloge of band. Soms laat ik een juwelier waar ik wel vertrouwen in heb iets doen. Heeft een eigen werkplaats. In de zaak hangt een beeldscherm, kun je meekijken. Of naar een horlogemaker voor specifiekere zaken.

Dat is ook mijn ervaring. Ik ging met een nieuwe speedmaster een AD binnen, kwam met beschadigde schroeven buiten.

Heb nu zelf passend gereedschap. Dan is het haast onmogelijk om je band te beschadigen.

2 likes

De schroeven kunnen zijn vastgezet met iets Loctite-spul. Vaak moet je dit oplossen of verwarmen voordat de schroeven eruit komen. Als ze van 2 zijden geschroefd zijn heb je eigenlijk een hulpmiddeltje nodig dat van de achter- of onderkant de tweede screen tegenhoudt. Ik houd mijn bandschroevendraaiers altijd goed geslepen zodat je de schroeven niet beschadigt. Als je er een krasje opmaakt die dan even netjes bijwerken. Een mooie schroef ziet er zoveel beter uit, haakt niet aan je kleding en als ik de mooie gladde kant van de Ward zie zou ik hem zo mooi proberen te houden:-)

Will

1 like