Band polijsten

Dag liefhebbers,

Ik heb een prachtige klok waar best wat krassen op de band zijn gekomen.

Wat is de beste manier om deze weer in ere te herstellen? Of hebben jullie daar een goed adres voor?

Gaat om een grand seiko gmt hibeat

Ik hoor graag van jullie!

1 like

Inleveren bij GS, laten opsturen en opnieuw laten opmaken bij de studio in Japan.

En ook wat @HanDavinci zegt…

prachtig horloge FTFY

5 likes

Nu heb je de pijn gehad als hij straks weer als nieuw is krijg je die pijn weer. Buiten dat polijsten materiaal verlies is, Niet polijsten is mijn advies.

1 like

Je eert hem door hem niet te polijsten.

Ik zou die stap pas ondernemen ten behoeve van verkoop.

1 like

Begrijp wat jullie zeggen!

Overigens doe ik het puur voor mijzelf. Om de boel net weer even wat fraaier te maken.

Dus dan zou je bijna naar een nieuwe band gaan? Als polijsten niet het advies is.

1 like

Een nieuwe band zou ik niet doen maar originele staat van de oude band behouden vind ik ook niet belangrijk.

1 like

Gewoon bij Seiko Nederland, daar zitten GS polijsters. Maar niet doen is de beste optie

3 likes

Behalve Seiko zijn er ook bedrijven, in Nederland, die dit professioneel uitvoeren. Als je je eraan ergert altijd doen. Ik weet niet hoe de tegenstanders omgaan met hun auto’s, maar als de mijne een kras of roestplekje heeft dan laat ik er wat aan doen - zelfde geldt ook voor mijn horloges.

2 likes

Ik zou hem lekker laten polijsten door een VAKman. Als het goed gebeurt ziet het weer heel mooi uit en is er geen verlies van vorm of afrondingen. Ik vind zo een beschadigde band of kast maar niets. Je poetst toch ook je schoenen en kamt je haren om er netje bij te lopen. Waarom dan niet ook je horloge ook netjes houden?

4 likes

Als de band gebrushed is dan liggen zichtbare krasjes dus dieper dan het gebrushte oppervlak.

In geen enkel geval cape cod polish doekjes gebruiken dus op zo’n oppervlak.
Want dan worden de krassen juist meer zichtbaar.

4 likes

mee eens :+1:

2 likes

Ken jij een goede vakman?

Heb die doekjes nog nooit gebruikt om eerlijk te zijn! Is het wel een aanrader voor gladde banden?

1 like

Ik ben het helemaal met je eens!

Heb het alleen nog nooit bij een horloge laten doen. Dus een beetje zoekende of het kwaad kan…

Maar ik denk dan opzoek naar een goede vakman!

Voor gepolijste vlakken kan het wel maar ik ben geen fan van die doekjes, ik gebruik liever en heel fijn en mild polijstmiddel.

Topper in het metier :ok_hand:

Je zou @Dik eens kunnen raadplegen van Horlogepolijsten.nl. Ik vind hem zeer kundig en heb goede ervaringen met hem en zijn expertise.

1 like

Als het oppervlak volledig gepolijst is dan kan het.

Mits je weet wat je doet. Als er scherpe randen op de band zitten of er is een verschil in finish.

Zoals bij banden met gepolijste middenschakels dan zou ik er al niet aan beginnen.

Vaak wordt er te hard gewreven en dat is zichtbaar.

Vaak richt je meer schade aan dan dat het goed afloopt.

Eerst inlezen en ff YouTube video’s kijken voordat je zo’n brush sponsje over je band heen haalt.

Op een Seiko van 100 a 200 euro is het niet het einde van de wereld. Op duurder spul wel. Een liefhebber die een overgepolijste band ziet zal je horloge bij een eventuele verkoop overslaan of een laag bod doen.

Dus dit wil je niet denk ik. Zeker niet op een Grand Seiko die erg strak afgewerkt zijn qua finish en brushing.

Bij dit horloge zou ik het aan vakkundige lieden uitbesteden als het je echt stoort.

2 likes

Dit is een onderwerp dat schijnbaar altijd felle opinies (flame wars) uitlokt. Het is ook een vraag wat je niet met een eenregelig post kunt beantwoorden. Het begint met het materiaal. Er is een enorm verschil in bijvoorbeeld titanium en staal bewerken. En als de band, zoals in jou geval, uit meerdere verschillende vlakken bestaat die gepolijst of verschillend gebrushed zijn dan is de oplossing niet zo eenvoudig.

Een vakman vinden is de oplossing maar vind die maar eens. Kom je bij een klein bedrijf dan hebben die vaak niet de mogelijkheid om te investeren in de juiste machines. Bij een groot bedrijf loop je het risico dat er wel een vakman is maar dat jouw band nu net wordt gedaan door de leerling polijster.

Je kunt een paar voorzorgsmaatregelen nemen:

• Vraag van tevoren wat referenties (merken, type enz) van werk uit het verleden.
  • Lever een grote scherpe foto mee (niet bij Seiko natuurlijk) van hoe de band er uit moet zien. Je loopt anders het risico dat de vakman zijn eigen interpretatie loslaat over hoe het er uit zou moeten zien.
  • Vraag of ze een verticale lapideermachine hebben. Met de gewone polijstmachines krijg je nooit (echt nooit) meer de vorm terug zoals die origineel is.
  • Breng de band zelf naar het bedrijf en maak een praatje met de vakman en neem een kijkje in de ‘keuken’. Je kunt altijd nog gewoon weglopen als het er uit ziet als een derderangs garage met een vakman die veel plakplaatjes op z’n armen heeft.
  • Lever de band super schoon en heel secuur verpakt aan. Net als je je auto naar de garage brengt en hij is vuil en vies dan denkt de monteur al snel “ach het is toch maar een oudje en de eigenaar kijkt niet zo nauw”.

Dit alles geeft je nog geen 100% garantie maar verhoogd de kans op succes aanmerkelijk. Althans dat is mijn ervaring. En laat je niet gek maken door hele korte opmerkingen van anderen. Mijn principe is: “dat wat ik zonder bewijs moet aannemen kan ik ook zonder bewijs weer afwijzen”.

1 like

Even om TS een beeld te geven van vóór en na (door Tagheuer gedaan);

4 likes