Nu heb je de pijn gehad als hij straks weer als nieuw is krijg je die pijn weer. Buiten dat polijsten materiaal verlies is, Niet polijsten is mijn advies.
Behalve Seiko zijn er ook bedrijven, in Nederland, die dit professioneel uitvoeren. Als je je eraan ergert altijd doen. Ik weet niet hoe de tegenstanders omgaan met hun auto’s, maar als de mijne een kras of roestplekje heeft dan laat ik er wat aan doen - zelfde geldt ook voor mijn horloges.
Ik zou hem lekker laten polijsten door een VAKman. Als het goed gebeurt ziet het weer heel mooi uit en is er geen verlies van vorm of afrondingen. Ik vind zo een beschadigde band of kast maar niets. Je poetst toch ook je schoenen en kamt je haren om er netje bij te lopen. Waarom dan niet ook je horloge ook netjes houden?
Als het oppervlak volledig gepolijst is dan kan het.
Mits je weet wat je doet. Als er scherpe randen op de band zitten of er is een verschil in finish.
Zoals bij banden met gepolijste middenschakels dan zou ik er al niet aan beginnen.
Vaak wordt er te hard gewreven en dat is zichtbaar.
Vaak richt je meer schade aan dan dat het goed afloopt.
Eerst inlezen en ff YouTube video’s kijken voordat je zo’n brush sponsje over je band heen haalt.
Op een Seiko van 100 a 200 euro is het niet het einde van de wereld. Op duurder spul wel. Een liefhebber die een overgepolijste band ziet zal je horloge bij een eventuele verkoop overslaan of een laag bod doen.
Dus dit wil je niet denk ik. Zeker niet op een Grand Seiko die erg strak afgewerkt zijn qua finish en brushing.
Bij dit horloge zou ik het aan vakkundige lieden uitbesteden als het je echt stoort.
Dit is een onderwerp dat schijnbaar altijd felle opinies (flame wars) uitlokt. Het is ook een vraag wat je niet met een eenregelig post kunt beantwoorden. Het begint met het materiaal. Er is een enorm verschil in bijvoorbeeld titanium en staal bewerken. En als de band, zoals in jou geval, uit meerdere verschillende vlakken bestaat die gepolijst of verschillend gebrushed zijn dan is de oplossing niet zo eenvoudig.
Een vakman vinden is de oplossing maar vind die maar eens. Kom je bij een klein bedrijf dan hebben die vaak niet de mogelijkheid om te investeren in de juiste machines. Bij een groot bedrijf loop je het risico dat er wel een vakman is maar dat jouw band nu net wordt gedaan door de leerling polijster.
Je kunt een paar voorzorgsmaatregelen nemen:
Vraag van tevoren wat referenties (merken, type enz) van werk uit het verleden.
Lever een grote scherpe foto mee (niet bij Seiko natuurlijk) van hoe de band er uit moet zien. Je loopt anders het risico dat de vakman zijn eigen interpretatie loslaat over hoe het er uit zou moeten zien.
Vraag of ze een verticale lapideermachine hebben. Met de gewone polijstmachines krijg je nooit (echt nooit) meer de vorm terug zoals die origineel is.
Breng de band zelf naar het bedrijf en maak een praatje met de vakman en neem een kijkje in de ‘keuken’. Je kunt altijd nog gewoon weglopen als het er uit ziet als een derderangs garage met een vakman die veel plakplaatjes op z’n armen heeft.
Lever de band super schoon en heel secuur verpakt aan. Net als je je auto naar de garage brengt en hij is vuil en vies dan denkt de monteur al snel “ach het is toch maar een oudje en de eigenaar kijkt niet zo nauw”.
Dit alles geeft je nog geen 100% garantie maar verhoogd de kans op succes aanmerkelijk. Althans dat is mijn ervaring. En laat je niet gek maken door hele korte opmerkingen van anderen. Mijn principe is: “dat wat ik zonder bewijs moet aannemen kan ik ook zonder bewijs weer afwijzen”.