Banden korter maken

Je ziet een stift zitten langs één kant, daar moet met een pons (stift) op geklopt worden. Wel zien dat aan de andere kant de grote stift door een gaatje kan gaan. Ook een plastieken houder gebruiken zodat je de keramische schakels niet stuk maakt.
Ik zou langs een horlogemaker langs gaan en zeg hoeveel schakels eruit moeten, want maak maar eens stukken door een onkundige handeling, dan zijn er pas problemen.

Mijn nieuwe horloge, een Grovana Coral Reef, staan geen pijltjes op de band. En de pennetjes zijn ook geen splitpennen.

Wat nu?

In uw band zit, in het middenste deel van de schakel, een extra buisje dat de stift doet klemmen.
Om deze te verwijderen moet men ook met een pons uitslaan in eender welke richting, deze zitten wel vaster dan de andere systemen.Wanneer de helft van de stift er uit is, verder kan men niet doorslaan, moet men de rest van de stift er met een tang uittrekken, liefst zonder de stift te beschadigen.
Een hulp kan zijn, olie laten lopen tussen de schakel en dan de stift uitslaan.

Dat was de informatie die ik nodig had.

Bedankt Freddy, het is gelukt. (tu)

Dit systeem wordt ook bij een Tissot T-Touch toegepast.

Hallo allemaal
bovenstaand horloge heb ik ook gekocht voor mijn vrouw, en nu doet het probleem zich voor dat ik ook niet weet hoe de keramische band kleuner te maken
Hulp aub
In ieder geval bedankt alvast

In het gaatje zie je een metalen stift zitten. Langs één zijde zie je een gaatje waarin een dunnere stift zit, die moet je er uit kloppen met een pons van de juiste dikte. Zorgen dat langs de onderzijde de stift er uit kan komen, opening laten. Zie ook dat je niet op de schakels slaat anders maak je stukken.
Het veiligste is langs een vakman langs gaan en voor een eurotje is het gefikst en zonder stukken.

Hartelijk bedankt voor je info Freddy, ga dan toch maar even naar een horloge maker

Beetje vreemde post van iemand die zich ‘horlogemaker’ noemt. Ik ben een leek, maar kan wel inschatten of iemand professioneel handelt en dat lijkt me bij Freddy overduidelijk. Dit mede omdat hij juist goed materiaal heeft. Dan reageren met: ‘wat een gedoe allemaal’ gevolgd door een verklaring met een hoog ‘je-ramt-er-toch-gewoon-effe-op-met-een-schroevendraaier-gehalte’ vergroot niet mijn vertrouwen in de horlogemaker.

Het pijltje is de richting waarnaar de stift naar buiten moet, dus langs de andere zijde een stift in steken om de band stift uit te drukken of lichtjes slaan.
Er zijn verschillende systemen van banden, standaard en meest gebruikt systeem is zoals op de afbeeldingen in dit topic.
Wanneer het een ander systeem is, gelieve wat foto’s te plaatsen .