Hierbij wil ik jullie eens tonen hoe een horlogemaker banden inkort.
Men heeft nodig een pons (staafje) waarin de gepaste stift kan geplaatst worden om de stift mee uit de band te drijven.
De meest voorkomende maten zijn 0,8 en 1 mm.
Ook gebruik ik een blokje waarin de band geklemd wordt zodat men de twee handen vrij heeft om de stift en een hamertje te hanteren.
Dit is een systeem dat niet duur is en men kan vinden op de Rikketikbeurs.
Er bestaat ook een professionele uitvoering, maar deze is zeer duur, 211 eur.
Hier ziet men buisjes met verschillende doormeter van stiften en schroevendraaiers. De stiften zijn ook 0,8 en 1mm en drie maten van schroevendraaiers. Dze worden gebruikt voor banden waar de schakels met schroeven zijn vastgezet en met dit toestel heeft men onder en boven een schroevendraaier zodat men de band niet kan beschadigen.
De gleuven in de bandhouder zijn in verschillende breedten volgens de dikte van de band.
Nadat men de juiste stift heeft om de band door te ponsen kan men de band in de houder plaatsen, de pons boven in het toestel plaatsen en zien dat de ponsstift recht boven de stift van de band komt die er uit moet.
Ik laat hier een model van stift zien die het meeste gebruikt wordt bij de goedkopere uurwerken. Aan de bovenkant op de foto ziet men de verdikking van de stift, is in feite in een U geplooit en die verdikking komt het eerste uit de band, richting pijl op de band. Bij het terug plaatsen moet deze verdikking ook bovenaan zijn, dus dunste kant in de band plaatsen en er in drukken.
Ik hoop dat dit duidelijk over komt. Vragen zijn welkom.
Krijg je dan geen krassen op je band?
En het bandje moet toch ergens tussen zitten anders gaat het toch alle kanten op met kans op nog meer beschadigingen.
Of zie ik dit allemaal verkeerd.
Ik ken een spreekwoord: " Goed gereedschap is het halve werk "
Gaat niet over Freddy maar over Horlogemaker die gebruikt toch een metalen blok.
Freddy gebruikt volgens mij een houder van kunststof kan het bandje nooit beschadigen en volgens mij is dat de enige goede manier.
De manier van Horlogemaker lijkt een beetje op een " beunhaas ".
Ik was zelf aan het zoeken op het forum of hier wat over stond ik moet ook een bandje inkorten en ik wist niet precies hoe.
Verder over Freddy niks dan lof is naar mijn idee een vakman die ook echt van z`n vak houd,dat kan je aan alles zien wat hij mailt op het forum .
Groet Peter
Ja, sorry ik kon het niet laten. Dat jij op Horlogemaker reageerde had ik niet zo gauw door. Ik lees alle berichten uitgeklapt en dan kan zoiets als dit gebeuren…
En als je geen zin hebt om die dingen te kopen dan koop je toch gewoon een goedkope passer bij een zaak waar ze bijvoorbeeld ook schoolspullen verkopen. Heb ik ook gedaan, kost denk ik meer moeite maar als je die dingen die freddy gebruikt niet kan vinden dan is dit zeker een oplossing.
ik ben nu lang bezig met het inkorten van mijn Heuer Carrera stainless steel band. Ik kan die pins 2mm eruit drukken maar met die tang krijg ik ze niet eruit want deze pins zitten heel vast !
Wat kan ik doen, behalve naar een dealer gaan ???
Bedankt, picasso
Wanneer de band te fel spant rond de arm en daarbij de pols bewegen, komt er teveel kracht op de stiften en veerstiften (aanzetten band aan kast) waardoor deze kunnen verplooien, kom ik wekelijks tegen.
Ik heb ook niet graag dat mijn horloge te los hangt aan mijn pols, maar moet toch iets kunnen verschuiven.
Die goedkoperen setjes zijn even goed als die profs.
Ik heb sinds kort een keramisch Chanel horloge waarvan ik de band wil inkorten. Nu is deze niet geschakeld middels splitpennetjes, maar het lijkt wel of er iets van een boutje/moertje opzit. Heb jij enig idee hoe ik deze kan inkorten?!
Met een detailfoto kan ik meer zeggen.
Het kan zijn dat het schroefbaretten zijn, dus een buisje met langs beide kanten een knopje op dat geschroefd is. Het kan ook zijn dat de knopjes geperst zijn.
ow okee, bedankt… Geef me even 10 minuten, ga mijn best doen. Overigens ben je bekend met de reparatieset van La Royale?? Is dat wat?? Kan je er bijv. Kasten mee openen?