Banden swappen

Relaxed :+1: .

Alleen die lugs krasvrij aan de kast bevestigen is toch wel weer verdomd lastig :thinking:

3 likes

Moet het zeker weer gaan proberen. Heb ook het gevoel dat de pushpin die ik gebruik niet past. Originele iets verbogen bij het verwijderen van de band. Krijg alles op zn plek, maar hij klikt gewoon niet vast.

1 like

Precies. Probeer hem er eens in te duwen. Gaat lastig hoor! Beetje buigen en duwen. Je kan ook de endlinks eens wisselen, misschien dat dat helpt.

1 like

Die heb ik ook gehad en zou niet weten waar die nu is. Gekocht via HF voor redelijk wat meer geld maar wat een prut ding is dat. Die vorkjes breken bij het wisselen van een stalen band. Leer gaat maar ik vind het geen oplossing. Maar goed, ik heb al mijn gereedschap duur want ik hou van goede spullen. Dit was voor mij een miskoop iig.

1 like

Gelukkig heb ik alleen horloges op leer. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat zo een goedkoop ding snel breekt bij een stalen band.

Met een schilmesje en een passer(punt) kan ik alles wisselen.
Belangrijk is dat je de pushpins soepel houdt met een spuitje silicone spray :wink:
Want stroeve of geroeste pins zijn een crime.

1 like

Hoe korten jullie stalen banden in, zoals bij een skx007? Ik had bij de action zo’n setje precisie schroevendraaierset gekocht maar zelfs de kleinste schroevendraaier paste niet

Dat doe je niet met schroevendraaiers :scream_cat:

Tenzij de linkjes schroefjes hebben. De standaardbanden van de SKX hebben pinnetjes.

Koop beter zoiets en gebruik YouTube.

https://www.bol.com/nl/p/mmobiel-horloge-band-inkorter-schakel-pin-verwijderaar-verstelbare-reparatie-set-gereedschap-voor-horlogemakers-kleur-blauw/9200000077392243/?Referrer=ADVNLGOO002038A-G-54583855421-S-485239754865-9200000077392243&gclid=EAIaIQobChMI2fLI6_WC3gIVk5AYCh2SJgU7EAQYASABEgKIq_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Ik dacht dat ik schroefjes had :sweat_smile: Of heb ik geen standaard skx band?

Kleinste schroevendraaier even onder een hoek langs een schuurpapiertje halen. Die dingen zijn zo zacht dat je er makkelijk een paar millimeter af haalt. Heb ik ook gedaan laatst toen ik geen geduld had. Of anders over een stoeptegel als je geen schuurpapier bij de hand hebt.

1 like

Zou eerst eens gaan kijken op Youtube. Zijn soort splitpennen.

3 likes

Dat zijn volgens mij split pins en geen schroefjes

Edit: @bidle was me voor :joy:

3 likes

@Da_Watcher Verbaasde mij ook al!! :wink:

Hier een filmpje van iemand met goedkoop gereedschap. Kan je iig zien hoe het werkt.

3 likes

#metoo
Ik ken deze banden niet maar ziet er uit als een split pin en niet als een schroef in ieder geval. Ik zou het met mijn ogen zonder loupe ook voor schroefje aan zien waarschijnlijk :slight_smile:

2 likes

Bij leren bandjes gebruik ik uitsluitend een horlogemes
watch knife

Voor stalen banden, horlogeafhankelijk, kan de springbar tool gebruikt worden. Een horloge kussen of een houder is wel aan te bevelen.