Banden swappen

Hallo,

Even een nieuwe topic.
Er waren er al een aantal maar die waren al minimaal 5 jaar oud.
Hoe verwisselen jullie de bandjes, zijn daar nog tools, tips, tricks voor?
Ik heb het nooit eerder gedaan.

Deze is wel informatief:

4 likes

Gebruik een Bergeon 6767-F gereedschapje.

2 likes

Het beste is een Bergeon tooltje, de beste en minste kans op schade. O.a. hier te verkrijgen https://strps.watch/collections/tools/products/bergeon-6767-f

N3tte prijs, topservice en snelle verzending. Een medeforum lid heeft deze webshop.

Verder even op YT kijken hoe je bandjes moet wisselen. Even zien is weten, heel simpel.

Succes en vooral veel plezier met het swappen.

5 likes

Heb er eentje besteld op Alieexpress, iemand ervaringen met gebruik van bandenswaptools daarvandaan?

1 like

Dat hangt nogal af van de kwaliteit van de tool die jij kocht. Heb je een linkje?

1 like

Zeker! https://www.aliexpress.com/item/Watch-Tool-Set-Spring-Bar-Repair-Strap-Band-Link-Remover-Jewelry-2-IN1-Pin-2017-Freeshipping/32817640655.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2c764c4d5trVkt

2 likes

Haha ik heb precies dezelfde. Ooit eens bij een horloge gekregen. En eigenlijk doet hij het nog steeds goed. Alleen dat grotere ding kan je er afhalen. Die kan je nergens voor gebruiken. Ik moet ook nog zo’n Bergeon tool kopen maar zolang deze het nog doet. Breekt niet, buigt niet en ik heb er ook nog geen krassen van gekregen.

1 like

Geen vergelijk met Bergeon, slecht gereedschap geeft alleen maar problemen.

3 likes

Voor €0,82 zeg ik: niks mis mee. Allemachtig dat ze dat daarvoor kunnen maken EN OPSTUREN.

Maar…

gereedschap

6 likes

Ik krijg de zenuwen van bandenwissels. Gefrunnik, ongeduld en frustraties zorgen voor beschadigingen. Lukt me altijd bijzonder slecht en menig stalen band krijg ik er met moeite af en van z’n lang zal ze leven er niet meer op. Gruwel ! Eigenlijk vind ik alleen werken met banden met die speciale snelwissel springbars acceptabel. Maar die zijn er weinig.

2 likes

Oh dit is zo herkenbaar. Ik had nog nooit een stalen band verwisseld dus ik dacht die wel even op mijn Dan Henry te zetten, ondanks twee linkerhanden. Want iedereen op het forum doet dat toch? Hel! Toen ik hem er, geen idee hoe, op had gekregen kreeg ik hem er niet meer af, want dat staal geeft niet mee dus krijg ik hem er niet uitgeduwd. Na nog eens 20 minuten zweten lag hij weer op tafel. Terug in zijn pouch gedaan, niet meer naar durven kijken en twee leren banden besteld bij Cheapnatostraps.
Ik heb nu zo’n dubbele tool besteld bij Ali. Ja zal wel bagger zijn, maar wie niet waagt die niet wint en ik ga geen peperduur exemplaar kopen om erachter te komen dat ook dat voor mij een te moeilijk instrument is.

Mijn fobie voor stalen banden is bijna (ik zeg bijna) zo erg dat ik ertoe zou neigen die lichtblauwe Seiko Presage Cocktail time te kopen in plaats van de donkerblauwe omdat ik anders weer met die stalen band moet gaan zitten klooien…

3 likes

Ik zag dit weekend op de rikketik hoe de eigenaar vam Scorpione in Maastricht het deed. In 30 sec met een zakmesje bij een Omega van 2500 euro. :sunglasses:

3 likes

Sarb ligt al een half jaar in zn kist omdat ik 1 kant van de stalen band niet vast krijg @#$!#
Zo af en toe waag ik weer eens een poging​:wink::sweat_smile:

3 likes

Ook voor jou een filmpje. :wink:

Het is ook lastig. Wat bij mij altijd werkt is dat ik het kraagje met de tool ‘pak’ en dan in het gaatje duw als het ware.

Probeer het nog maar eens een keer. Zonde als je hem niet draagt toch?

En als het echt niet lukt kan iemand hier je misschien helpen? Als je in de omgeving van Eindhoven woont kan ik je helpen.

2 likes

Je hebt veel meer grip op het horloge als je hem inspant in zo’n ding:

Meer grip is meer controle, je schiet veel minder snel uit.

Edit: bij de lastige gevallen klem ik dit ding ook nog in een kleine bankschroef, dan heb je beide handen vrij.

En verder gewoon een Bergeon bandentooltje. Duur merk voor veel dingen, maar die tooltjes zijn prima betaalbaar.

1 like

Een andere tip die ik hier heb gekregen, plak even je lugs af met schilderstape- gewoon een klein stukje meer bescherming tegen krassen.

1 like

Ik heb verschillende tools gekocht maar om eerlijk te zijn ben ik er zo handig in geworden dat ik mijn bandjes nu verwissel met van die mini-schroevendraaiers die te vinden zijn in die cheap watchmaker toolkits als deze

s-l500 (2)

Werkt naar mijn mening even goed en minder kans op beschadiging doordat er geen scherpe uiteinden zijn.
Natuurlijk zou ik bij een horloge > €5000 voorzichtiger zijn

4 likes

koop op bol.com zo’n horlogekit voor rond de 25 euro, zit bijna alles bij wat je nodig hebt + in zakjes verpakte lugs van 12-25 mm

2 likes

Ik ben zelf wel vrij actief als studentenjobber op het vlak van horloges, 90% van de tijd swap ik bandjes gewoon met een bergen mesje of eender welk anders mesje in de buurt. Als je te maken hebt met een metalen band raad ik wel de bergeon tool of een rode schroevendraaier aan. sidenote, ik zet op een doorsnee werkdag wel een bandje of 20 tegenwoordig en ben hier mee begonnen op mij 14e. You do the math, quite some experience in it hehe :d

1 like