Bandenadvies

Ik heb een klokje met 0,9mm tussen de springbar en de kast. Dat is best wel veel krap enzo.
De ederen bandjes die ik heb passen er met geen mogelijkheid tussen, die zijn te dik. Nato en rubber bandjes zijn een no-go. Kent iemand van jullie een bandjesmerk of type die heel erg dun zijn bij de aanzet?

Het alternatief is uiteraard custom made op maat. Maar ik vroeg me af of Hirsch, Morrelato of andere kwaliteitsmerken bepaalde modellen hebben die geschikt zijn voor piepkleine lugs.

Heb je al eens curved spring bars geprobeerd? Best kans dat je dan wel ruimte hebt.

1 like

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Maar dan blijft de ruimte bij de lugholes nog net zo krap denk ik, in het midden heb je wat meer speling. Wellicht een poging waard.

Als het niet lukt met curved spring bars:
Ik heb wel eens de tip gehad (maar nog niet toegepast) dat je de gaatjes van voor de springbars een beetje kunt ruimen met een boortje. Het beste is in een kolomboor met een superlaag toerental, en een boortje met een diameter niet (veel) groter dan de springbar. Vervolgens niet te hard aan het bandje trekken (terwijl de machine draait) en steeds even passen.
Ik zou eerst even oefenen op een oud bandje om gevoel te krijgen voor hoe snel er materiaal afkomt.

Klopt!

Een band die te dik is, kan je wat uitboren in de ruimte voor de springbar.
Ofwel wat vijlen met een dunne rondvijl of wel zachtjes uitboren

Boortje van 1, 1,5 of 2 mm in een machine, laag toerental inderdaad, en zachtjes tegen de band duwen op de plek waar je hem dunner wil.

Probeer inderdaad eerst aan een goedkope of versleten band

Misschien is je horloge wel een goedkope custom band waard…

Laatst bij Victorinox van mijn vrouw ook toegepast. Met normale springbars met geen mogelijkheid een nato tussen te proppen maar met de curved appeltje eitje :+1:

PBeetje :wink:

De curved ga ik ook proberen. @Hieronimus, dat word optie “last resort” .

Perlon op zetten.
Wat is het voor klok?

Aha!
Of een milanaise of mesh, die hebben meestal een hele dunne aanzet.
Of…de klok te koop zetten :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Geprobeerd met de Squale Mesh, te dik helaas.

Ik heb hem net een week :smile:

Is de originele band niet OK?
Jammer dat het geen swapper is.

misschien kun je een slip Tru bandje van Timex op de kop tikken,
dat middenstuk is van vervormbaar perlon en de uiteinden zijn van leer
net als bij een normaal horlogebandje

alleen is dit een 20mm bandje… misschien heb je een bredere nodig
en geen idee of Timex ook bredere slip Tru heeft

1 like

Wat misschien ook wel lukt is de nato eerst tussen de lug leggen
en dan de push pin er overheen in de gaatjes drukken.
Het is even rommelen maar het proberen waard.

Bedankt voor de tips heren. Ik kan niet goed tegen rubberen bandjes. Deze haal ik er direct af en swap ze voor leer. Nato is niet mijn ding, vandaar. Hoeft geen swapper te zijn, maar het zou mooi zijn als er een ander bandje op kan. Had niet gedacht dat de ruimte zo beperkt zou zijn. Komt goed :thumbsup:

1 like

Hoe dik zijn de huidige springbars? Eventueel dunnere springbars gebruiken, scheelt toch een klein beetje.

Ko

Curved springbars zijn bij mij ook al meerdere keren de oplossing geweest :+1: