Bandenfreaks

OK voor de knutselaars en amateurs onder ons. Jaren geleden voor een paar tientjes bij de schoenmaker gekocht, een revolvertang.
Had die gaatjesprikkers later wel vaker goedkoper langs zien komen, maar nooit de link gemaakt. Tot onlangs. Afgelopen zaterdag deze bij de blokker tegengekomen:


http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDetails?storeId=10001&langId=-104&catalogId=10002&categoryId=59551&productId=105451

Toegegeven, die van de schoenmaker heeft nog kleinere gaatjes, maar vermoed dat deze ook wel zal voldoen voor gaatjes in horlogebanden.
Want niets is zo jammer dan een te groot bandje. En met al die Pammies die de laatste hier om je ogen vliegen, hebben waarschijnlijk velen een hoop lol met bandjes wisselen. Maar tja, al die gaatjes zijn rond en zo een stoere brede Pre-V doorn gaat daar niet zo strak doorheen.

Dus wat had ik gedaan? De de gok genomen, en voor 5 euro kan dat ook wel, en em vandaag op de bankschroef gezet. De ronde stukken fijn lopen persen, totdat ik ovalen gaatje kan maken. Ze zijn niet precies rechthoekig, maar gelukkig ook niet zo “vrouwelijk” ovaal als op deze blauwe band. Ik vind ze wel aardig gelukt voor een eerste poging. In het echt vallen die rafels redelijk mee.

En nu kunnen bandjes die eerste niet met een stoere gesp gecombineerd konden worden, dat nu lekker wel :slight_smile:

Rarara, welk gaatje heb ik gemaakt :+

Sorry, maar dit vind ik niet passen

Bedoel, heb ik de kroon aangepast, dan moet de gesp natuurlijk ook matchen

Als ik tijd heb ga denk ik die andere gaatje ook maar even vergroten. Staat een beetje raar zo.

Hoewel, het is wel een leuke herinnering.

Even praktische tips:
-let wel op in welke richting je het gaatje buigt, zodat je zeg maar straks nog wel bij je bandje kunt.
-doe het heel voorzichtig, stapje voor stapje om niet te ver door te buigen. Het metaal kan namelijk nogal makkelijk barsten. Bij mij ook gebeurt, desondanks lukt het nog steeds prima om er gaatjes mee te maken. Waarschijnlijk gaat ie nu makkelijke kapot, maar ach. Misschien dat de duurdere versies steviger zijn, maar denk toch dat ze gaan barsten door het grote vormverschil.
-probeer het eerst uit op de wat grotere die je waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken om een beetje feeling te krijgen.
-ik had ook geprobeerd om de gaatjes met een hard rechthoekig voorwerp te vullen, maar dat maakte bij mij weinig verschil uit.

Grappig zo rommelen, zou het helpen om hem een beetje warm te maken bij het gasfornuis en dan proberen te “pletten” misschien dat ie dan wat meer mee werkt?

Die buckle is leuk gevonden bij je horloge! is dat die Rolko?

Misschien ga ik ook wel een keer kijken voor wat banden maak rommel, lijkt me toch wel grappig een keer, en wie weet heb ik wel talent :wink:

floris Schreef:

Grappig zo rommelen, zou het helpen om hem een
beetje warm te maken bij het gasfornuis en dan
proberen te “pletten” misschien dat ie dan wat
meer mee werkt?

Met het verwarmen/verhitten zou je wel eens het metaal kunnen “ontharden”, het is dan wel makkelijker te vervormen zonder scheuren, maar ook weer zacht.
Misschien daarna weer harden door te verhitten (geel gloeiend) en dan afkoelen door in een oliebad onder te dompelen.

Hallo Marnix,

Ik heb deze tang ook (van bij Blokker ), maar op Ebay vind je tangetjes in Hong Kong - voor een paar euro - die nog fijnere gaatjes maken.

Ben de verkoper kwijt, maar op één van mijn tangetjes staat “Robust deer tools”.

Misschien kan je ze zo vinden ?

Alstublieft :

http://www.benl.ebay.be/itm/Wristwatch-Watch-Strap-Band-Bracelet-Punching-Tool-Belt-Hole-Puncher-Plier-/251122263898?pt=UK_Jewellery_Watches_WatchAccessories_SpareParts_SM&hash=item3a780da75a

Bedankt voor de extra tips! Zal het tzt eens verder mee experimenten. Voor nu ben ik tevreden dat ik er bijna rechthoekige gaatjes mee kan maken.

Heel goed idee Marnix !

heb zo’n tang al een tijdje liggen, hij is eigenlijk bedoeld voor riemen.
(Heb ook een nog grotere liggen, maar die zit meer in de Gaastra categorie :slight_smile: )

De laatste keer dat ik een rechthoekig gaatje nodig had, heb ik met de kolomboor twee 2mm gaatjes geboord, op enige afstand van elkaar. Daarna het stukje ertussen weggesneden met een hobbymesje. Werkt ook, maar kan beter.

Nu eens de link van die chinees bekijken.

Paul.

Hmmm,
die chinees doet alleen ronde gaatjes zo te zien :frowning:

Paul.

Hoe maak je gaatjes, zodat de pushpin er doorheen kan? Is daar ook iets voor?

Paul Jenner Schreef:

Hmmm,
die chinees doet alleen ronde gaatjes zo te zien
:frowning:

Paul.

Was me ook opgevallen, maar je kunt ook 2 of 3 gaatjes naast elkaar maken om een rechtvormige te krijgen. Wel meer gedoe.

hhe Schreef:

Hoe maak je gaatjes, zodat de pushpin er doorheen
kan? Is daar ook iets voor?

Goeie vraag, ben ik ook wel benieuwd naar.

floris Schreef:

Die buckle is leuk gevonden bij je horloge! is dat
die Rolko?

Nop, van Roland.

Die van Rolko is groter, meer gebogen, en heeft een meer warmere/roodkleurige tint.

Hier zie je een heel klein beetje dat de kast iets meer lichter/geel van kleur is dan de gesp.

Huh,

daarvoor moet je toch gewoon het bandje omvouwen en vastplakken / stikken ?

Paul.

als je wat dikker leer uit 1 stuk hebt, zou ik kunnen verwachten dat je mogelijk er een gaatje door zou kunnen prikken/boren? maar ja, dat zou ik graag te weten komen in een workshop…

Ik denk niet dat het zo werkt. De bandjes die ik ken zijn allemaal aan het uiteinde dunner geschuurd, daarna omgevouwen en vastgestikt.

Paul.

ik ga wanneer het nodig is naar de schoenmaker voor een extra gaatje …