Bandenmartelaars

Ik zie wel eens banden en ik zie wel eens banden. Maar deze band? Man man man.

Ik kijk vaak met stijgende verbazing naar hoe andere mensen blijkbaar hun banden toe (laten) takelen. Als we de band van hier boven als voorbeeld nemen:

-De verkeerde links zijn weg gehaald, een van de getaperede links in het midden in de band is er uit gehaald. Hierdoor tapered de band niet meer mooi. Je moet gewoon de rechte linkjes aan het uiteinde van de band weghalen natuurlijk.
-De zijkant van de band is beschadigd, koop krassen en deuken zelfs. Is aan de andere kant ook zo.
-3e busje zit ook helemaal niet goed. Iemand heeft dus de verwijderde busjes/pennen niet goed terug geplaatst.
Gelukkig zaten alle reserve linkjes er bij en heb ik de band weer goed taperend gekregen en heb de busjes goed geplaasts/aangedrukt allemaal. Ik heb de verkoper een vriendelijke email gestuurd of hij volgende keer gewoon naar een goeie horlogemaker wil gaan in plaats van het zelf proberen of naar een juwelier te gaan die slager had moeten worden.

Andere dingen die ik ook tegen kom
-Krassen op de lugs en band van het wisselen. Ik heb zelfs een horloge met een jaap op de bovenkant van de lug van een vermoedelijke bandenwissel.
-Verkeerde pinnen gebruikt
-Ontbrekende pinnen/busjes

Hoe komt dat allemaal toch? Zijn dat mensen die zelf gaan zitten aanrommelen met hun banden terwijl ze dat niet goed kunnen? Ik zou er zelf niet aan beginnen als ik niet zeker was het goed te kunnen zonder de band te beschadigen. Het lijkt me dat een ieder zn band graag compleet en in goeie staat houdt.

6 likes

Ah joh, tis maar een monsterband :grin:

Maar, inkorten heb ik altijd buiten de deur laten doen
en ze zijn nu allemaal perfect.
Kost misschien een tientje en dan zit het ook voor jaren goed.
Bracelets met schroeven doe ik zelf.
Dus ja, bij twijfel niet zelf gaan zitten klooien.

2 likes

Tja. Onwetendheid, zelfoverschatting gepaard met lompheid. Veel mensen zijn doe-het-zelvers geworden i.p.v. naar een vakman te stappen. Overigens begreep ik je kop niet. Martelaar: iemand die voor een goede zaak lijdt of sterft. Het bandje? :wink: Nee, niet voor een goede zaak :rage:

2 likes

Gevalletje bankschroef denk ik

1 like

Dit is toch de tijd van een echte vakman niet waard? Het inkorten of verlengen van een simpele stalen band. Dat is echt geen raketgeleerdheid. Of ben ik nu juist de zelfoverschattend doe-het-zelver waar je het over hebt? :thinking:

Ik ga even wat zelfreflectie doen.

3 likes

Dit is gewoon lompigheid. Damn wat zonde.

Ik lees vaak dat dat systeem van Seiko prut is. Maar dat is het niet. Het pin collar systeem zorgt voor de minste wrijvingskrachten. Je moet er wel even voor gaan zitten om het onder de knie te krijgen. Beter nog, laat het doen.

2 likes

Klopt, het is gewoon zonde omdat het niet hoeft. Het meest zonde vind ik mijn horloge met toegetakelde lugs door het bandenwisselen. :persevere:

Het systeem werkt prima voor mij. Geef mij een punaise en een klein schroevendraaiertje en ik heb zo’n band binnen een paar minuten krasvrij op maat gemaakt. Zo’n klein busje is wel eens op de grond gevallen, maar dan gewoon even op de knietjes en hem weer zoeken.

1 like

En dan heb je het alleen nog over het wisselen/inkorten van banden je wilt niet weten wat je nog meer tegenkomt.
Lopen genoeg prutsers rond die het wel even denken te maken inclusief mensen die zichzelf horlogemaker noemen :slightly_frowning_face:

2 likes

Ik ben blijkbaar iets lomper, want voor het aanpassen van de band van mijn tuna, casio oceanus en SUN019 gebruikte ik een opengevouwen paperclip en een combinatietang met een poetsdoek in de bek om wel kracht te kunnen zetten (trekken) maar geen sporen achter te laten.
Pennen en kraagjes weer terugzetten op dezelfde manier en met rustig en geduldig werk ongeveer 1 of 2 minuten per schakel.
De juwelier zou ik voor zo’n band niet lastigvallen.
Wel werken op een theedoek ofzo om het wegrollen van kleine delen te voorkomen.

1 like

Vaak is het gewoon lompigheid. Een kleine investering in het juiste gereedschap en een portie geduld doen vaak al wonderen.

1 like

Je ziet ze hier ook regelmatig in het blauwe deel: mensen die met een botte schroevendraaier een band met micro schroefjes hebben ingekort.
Resultaat: volop krassen en beschadigingen! :face_with_monocle:

Een stalen band van 5 tientjes doe ik soms zelf: die van mijn Omega’s natúúrlijk niet; alleen prutsers doen dat zelf inclusief alle krassen. :face_with_raised_eyebrow:

1 like