Bandenswappers, help mij!

Beste lezers,

Ik heb voor mijn seiko 5 een lederen bandje naast de standaard ijzeren band gekocht. Ik ga overmorgen op reis en omdat de lederen band vrij kwetsbaar is (lamsleer) en ik eventuele beschadigingen aan de stock band niet erg vind, wil ik ze daarom wisselen. Het is me ooit gelukt om de ijzeren eraf te halen en het erop zetten lukt weer wel, maar ik krijg het lederen bandje aan een kant er met geen mogelijkheid af. Resultaat: onderkant lugs naar de kl…, bandje beschadigd, veel gaatjes in vingers door het doorschietende platbekje en heel veel gescheld het afgelopen 1,5u. Wie helpt mij?

Beetje mosterd na de maaltijd, maar voortaan plakband op de lugs plakken :slight_smile: Hoe verwissel je de band normaliter?

1 like

Niet. Ik heb de ijzeren er zoals gezegd ooit af gekregen en sindsdien heb ik er niets aan gedaan omdat het toen ook al zo’n karwei was.

Ooh. Probeer is met een dun schroevendraaiertje tussen 1 van de lugeindes te komen, als je die los hebt gaat de andere kant er ook af :slight_smile:

Of Schaf een pushpinhulpstuk aan. (Bergeon is een aanrader)

1 like

Dat is inderdaad de techniek die ik hanteer. De ene kant is gelukt maar deze kant wil gewoon niet. Ik wil het bandje niet stuk steken want ik schiet telkens uit…
Ik heb hier zo’n ding liggen maar hij lijkt te breed?

Misschien heb je hier iets aan : Mesje

2 likes

Ik zou zeggen… Gewoon blijven proberen :wink: en nogmaals een portie mosterd na de maaltijd: schaf pushpins aan met een dubbele kraag, dan is de kans dat het hulpstukje of schroevendraaier achter 1 van die kraagjes blijft zitten groter.

1 like

Waar woon je? Misschien kan een behulpzaam lid even een handje helpen? Als je het een keer hebt gezien kan je het zelf zeker.

1 like

Bedankt voor de tips. Na al dat geklooi met pushpintools en schroevendraaiertjes lukt het binnen 5 sec met een aardappelschilmesje. Zucht…

5 likes

De aanhouder wint!

1 like

:smile::+1:

1 like

Dit helpt ook wat om je lugs heel te houden:

Daarmee heb je veel meer controle over het horloge zelf

2 likes

Jammer van de beschadigingen. Je bent echter niet de enige met bandenwissel problemen.

Veel horloges, die (ook hier) te koop worden aangeboden hebben helaas beschadigingen opgelopen door een bandenwissel.

1 like

Ik ben net even te laat maar iid een aardappelschilmesje!
Succes gegarandeerd :+1:
Ik krijg er zelfs de stugge Seiko PU banden mee los.
Die banden tooltjes zijn ondingen.

1 like

Het eindresultaat… :slight_smile:

9 likes

Wat is het type nummer van deze 5?

Als het maar via de achterkant is gebeurd vind ik het niet zo’n probleem hoor. Sterker nog, als de lugs al wat gebruikt zijn, wissel ik zelf ook wat vaker bandjes.

2 likes

SNKM47
Specs http://www.watchsleuth.com/seiko5finder/search/?MOD=SNKM47

1 like

Je ziet er ook niets van terwijl je hem draagt natuurlijk. Maar het is nooit leuk om iets te beschadigen, zeker als je er heel zuinig op bent verder.