Bandje inkorten

Als je enigszins technisch bent is een dergelijk klusje wel te doen met zulk gereedschap. Ik heb dit setje namelijk ook voor die ene keer dat het niet uitmaakt en ik het niet van betere kwaliteit heb.
Vergis je alleen niet in hoe vast een dergelijk schroefje kan zitten en hoe snel je dan het bitje kapot draait met waarschijnlijk schade aan het klokje door uitschieten. Ik kan ook alles voor elkaar krijgen met goedkope meuk als het zou moeten. Ik heb voor de gein ook is de geïsoleerde Action schroevendraaierset gekocht van ik dacht 3,89 euro. Ik heb de 5mm daarvan is een dagje gebruikt voor mijn dagelijkse bezigheden en de bit is volledig verbogen… Neem ik een Wiha schroevendraaier doe ik daar mijn dagelijkse werk gewoon enkele jaren mee. En ik gebruik het gereedschap zoals het hoort en misbruik het niet. Voor een dhz’er is het voor een sporadisch klusje prima. Nogmaals het kan en het kan goed gaan maar ik verbaas mij altijd dat men voor het horloge veel over heeft maar bijv een schroevendraaier niks mag kosten waarmee het horloge wordt bewerkt. Met de juiste feeling kan een hoop hoor, dat wel. En verder heb je het goed gedaan zonder schade. Dus ik zou zeggen, geniet van je aanwinist :thumbsup:

Als ik vaker een schroevendraaier nodig heb voor horloges zal ik (net zoals bij het solderen) betere tools aanschaffen. Ik denk dat we elkaar wel begrijpen

Dat denk ik ook wel :slight_smile:
Ik had ook eerst een goedkope tool voor het banden wisselen en uiteindelijk vrij snel een Bergeon tooltje gekocht. Duurder in aanschaf maar het verschil is mega en voorkomt schade. Daarbij houden de vorkjes het lang vol en bij goedkopere kun je die per wissel vervangen zo een beetje.

1 like

Ahum , ik heb wel eens een schakel van een Sinn band met een dremel in twee stukken moeten slijpen omdat iemand met de blauwe loctite was uitgeschoten en ik de schakelschroef er zelfs met een brandertje niet uit kreeg .
Schroefje was met proberen helemaal aan gort gedraaid:persevere:
Daarna gelukkig toch weer goed gekomen:blush:

1 like

Blauwe locktite gebruiken ze bij Sinn zelf ook. Maar blauwe locktite borgt slechts, het is geen lijm. Een brandertje zou je echt niet nodig hoeven te hebben bij het losmaken.

Ja weet ik maar je moet er niet je hele bandje mee volgieten :grin:

1 like

Dan zal het niet bij Sinn gebeurd zijn.

Nee dat denk ik ook niet , tweedehandsje !

1 like

Dat zijn inderdaad waardeloze- en zeer frustrerende- dingen! :confounded:

Oeps…
Ik gebruik altijd teflon tape voor dat soort dingen. Borgt prima en komt altijd los. Bij zulke kleine schroefjes kun je het er niet omheen winden als bi een koppeling bijv. Maar een heel klein flintertje krijg je wel in het schroefgat en dan voel je vanzelf of die pakt en ook borgt.

Bison lockbond is wat zwakker. Maar wel ideaal.

Ik gebruik zelf voor borgen altijd loctite 222 ( zeer lichte borging 6 Nm ) .