Bandje inkorten

Zojuist mijn horloge op maat gemaakt na hem gisteren van @LeftLiner overgekocht te hebben. Afgelopen tien jaar (sinds de basisschool) heb ik het vol gehouden met een enkeldigitaal horloge, nu werd het eens tijd voor een automaat :). Ik heb wat foto’s gemaakt van het inkorten en dacht dat jullie het wellicht zouden waarderen als ik het zou delen. Mochten jullie kritiek hebben op mijn methodes, dan hoor ik dat graag!

Dit is hem, een Timefactors Speedbird!

Eerst voorzichtig om een handdoek gebonden zodat hij makkelijker te hanteren is.

Vervolgens het uurwerk beschermd tegen krassen met het blauwe bijgeleverde doekje.

Twee simpele schroevendraaiers van de action gehaald, aangezien je de schroeven aan beide kanten moet tegenhouden en draaien.

Voorzichtig een schroefje eruit gedraaid.

En poef! Voor ik het wist pastte hij :heart_eyes:.

13 likes

Ik kan weinig kritiek hebben op het losdraaien van een schroefje met schroevendraaiers… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mooie aanwinst!

6 likes

:joy: ho ho, we hebben het hier wel over het tegelijkertijd losdraaien van twee schroefjes in, tegengestelde richting!

Maar zonder gekkigheid, als het iets lastiger wordt dan dit laat ik het liever door iemand anders doen. En dankje! het verschil in gewicht tussen een automaat en digitaal horloge is wel erg goed voelbaar.

1 like

Top hoor, ik gebruik vaak een hoop frustratie en vloeken erbij helaas :wink:

Mooie aanwinst.

2 likes

Horloge netjes beschermd, klus geklaard, goed gedaan.:+1:

2 likes

TOPPIE! Als ik jou was zou ik meteen horlogemaker worden; je hebt alle spullen bij de hand! :wink: :+1:

1 like

Je vergeet de hamer om hem terug te zetten :wink:

Inderdaad: een behoorlijke hamer hoort in iedere collectie thuis! :smile:

Vakwerk, Arie kan wel stoppen :rofl:

1 like

Leuk ding he, heb 'm zelf ook gehad !

haha zou geniaal zijn geweest om een foto van hamer en bijtel erbij te zetten om een schakeling ertussenuit te halen.

Leuk topic.

Hoe is de kwaliteit van de schroevendraaiersets ?

voor 1.50 euro per stuk onverslaanbaar. super veel bitjes allemaal op klein formaat en werkt met een magneetje in het handvat. ik snap niet dat het winstgevend kan zijn voor de action met deze prijs.

In die laatste afbeelding staat alles wat erin zit.

2 likes

Topper!
Voor het volgende project moet je eens een Seiko bandje proberen te verstellen. Die hebben vaak kleine busjes erin, collars, die gelijk wegspringen en je zelden terug kan vinden.

2 likes

ik soldeer af en toe smd printplaten met 0402 en qfn componenten (best klein, soms zit er 0.15mm speling tussen de connectors van componenten), dus ben kleine onderdeeltjes wel gewend. Wellicht dat als ik ooit van m’n elektrotechniek achtergrond af ,wil dat ik het zal overwegen :sweat_smile:

1 like

€1,50 ?

Ik wacht wel tot ze weer in de aanbieding zijn. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

verdorie, 1 euro weggegooid vandaag :frowning:

2 likes

Je hebt duidelijk aanleg :smiley: Zonder gekheid: het is duidelijk te zien dat je het goed aanpakt en alles doet om het horloge te beschermen tegen krassen. :+1: Dat setje schroevendraaiers is leuk. Ik ga ook even bij de Action kijken…

Mooi horloge, van harte!
Persoonlijk gebruik ik liever iets duurder gereedschap oftewel goed gereedschap voor dit soort klusjes. Het is nogal knullig om met alle genomen voorzorgsmaatregelen het risico te lopen op uitschieten of het stuk draaien van een shroefkopje. Dat hoeft niet, dat weet ik maar de kans met dergelijk gereedschap is gewoon nogal aanwezig. Ik gebruik dus geen voorzorgsmaatregelen maar wel goed gereedschap en dat gaat zonder schade. Al kan het geen kwaad om het zo te doen.

1 like

uitschieten of doordraaien komt meestal doordat je ergens te veel kracht op zet of omdat de verkeerde kop voor een verkeerde schroef gebruikt wordt. Bijvoorbeeld een frearson kop op een philips schroef. het past, maar kracht wordt niet juist verdeeld waardoor je hem sneller doordraait. Bij simpel werk zoals dit waar weinig kracht op de schroef komt te staan bij het aandraaien denk ik niet dat het veel uitmaakt. voor werk aan de binnenkant van een horloge zou ik zeker aanraden de correcte schroevendraaier te gebruiken van een reputabele leverancier. het is me opgevallen dat de toleranties van deze set niet zo nauw zijn, aangezien de kleinste schroevendraaier van de ene set iets kleiner is dan die van de andere set.