Bandje lost

oudere lederen bandjes willen wel eens lossen aan de vouw.
Die van Hirsch kun je gewoon een beetje aceton op doen en terug plakken zonder toevoeging van lijm.
Ik zag vandaag een oudere band die los kwam, ik heb wat opzoeking gedaan en vond pattex leer lijm.
Heeft iemand ervaring met het terug vast lijmen van een band.
Er zit altijd een uitgedroogd rest product op het leer en vraag me af moet dit eerst verwijderd worden of kun je er direkt een bepaalde soort lijm op doen en terug herstellen.
gr roel

Ik ben hiervoor weleens naar de schoenmaker gegaan, deed dit gewoon als service. probleem opgel :smiley: ost

dat is tof van de schoenmaker, maar welke techniek is nu goed, zonder kleursporen van lijm

Zou het voorzichtig proberen te verwijderen, is het niet haalbaar dan erover heen lijmen. Staat er niets op het produkt etiket ofzo? Succes!

Ik heb inmiddels al weer een paar jaar geleden de leren band van deze Omega hersteld met Pattex leerlijm.
Er was een stukje van de zijkant losgeraakt.
Een schoenmaker wilde er niet aan beginnen dus maar zo’n tube leerlijm gekocht en proberen maar.
Losse stukken goed reinigen(schuren) en de gebruiksaanwijzing volgen.
De overtollige lijm die tevoorschijn kwam tijdens het aandrukken was makkelijk te verwijderen en heeft geen vlekken achter gelaten.
De reparatie blijft goed zitten en is zo goed als onzichtbaar.
Zo’n vouwstuk komt wel meer kracht op te staan en behoeft misschien wel een paar steken met garen.
Het gaat om deze band.

Misschien eerst eens proberen op een stukje afvalleer, veel succes

Af en toe maak ik ook zelf wel eens een horlogebandje en ook repareer ik wel eens een beschadigd exemplaar. Ik heb daarbij hele goede ervaring met het gebruiken van TRANSPARANTE Bisonkit (geen aandelen :slight_smile: ). Let wel: de transparante versie is van veel hogere kwaliteit dan de gewone (vieze) bruine Bisonkit. Geen verkleuring en een uitstekende hechting van vlakken leer op leer… Oude, te verlijmen oppervlakken bij voorkeur eerst iets opruwen met niet te grof schuurpapier. Dan beide vlakken voorzichtig (ik gebruik daarvoor vaak een koffie roerhoutje) met lijm insmeren. Dun! Uitgebogen paperclipje in de vouw, waar de spring bar moet komen aanbrengen om daar de boel open te houden. Twee minuten laten indrogen en dan beide vlakken goed op elkaar aandrukken. Bij voorkeur even aanpersen tussen twee houtjes in de bankschroef. Het stukje met de paperclip er in uiteraard even laten uitsteken. 10 minuten laten zitten en klaar! Gaat weer tijden mee.

Ik vind het eng. brrr

Als die lijm ineens loslaat terwijl je het horloge draagt, dan kan je horloge behoorlijke schade oplopen.

Ik ben geen doe het zelver en zou een nieuwe band kopen, maar ik als het dan toch zou proberen zou ik er eerder nietjes doorheen schieten of het vast naaien.

Tam18 (lederlijm) ofwel een goede contactlijm gebruiken.

Aanbrengen, kort laten ‘uitdrogen’ en dan stevig bij elkaar drukken.

Dan kan er nagenoeg niets mee gebeuren en kan het ook bijna niet meer los.

Ik heb met dat principe al volledige stikselloze horloge banden gemaakt.

Dat bedoel ik dus. Bandje opbouwen uit twee of meer leerlagen met contactlijm. Probeer het maar eens los te trekken als het eenmaal aan elkaar vast zit. Je trekt eerder het leer aan flarden, dan dat je de lijmlaag weer lostrekt.