Bandje te klein

Hallo,

Ik vond afgelopen week het oude horloge van mijn grootvader, het horloge is helemaal kapot maar er zat een heel mooi bandje op een speidel Twist-o-Flex. Ik heb hem op mijn eigen horloge gezet maar hij is iets te klein dus hij beweegt een beetje. Weet iemand hoe ik het kan laten stoppen met bewegen?

Bedankt

Is het horloge waterdicht? Gewoon even heet wassen anders :smile:

Een paar schakels uit de flex?
aan de zijkant zitten de schakels vast met haakjes.

check

oh wacht hij is te klein…schakeltje bij?

dubbel post

Bedoel je dat het bandje te smal is ?
Te klein en dan toch bewegen is een beetje tegenstrijdig

Ja hij is te smal waar je hem aan het horloge bevestigd

Dat betekent dat het bandje te smal is. Die twee uitsteeksels waar je het bandje aan vast maakt heten lugs en de ruimte tussen die lugs varieert. Bij sommige (oude) horloges is dit vaak 18 mm, maar het kan ook 20, 22 etc mm zijn. Helaas past het oude bandje van je grootvader dus niet op jouw horloge. Daar is imo helaas niets aan te doen.

Helaas, je moet een extra horloge erbij kopen speciaal voor deze band. Ben je mooi klaar mee. Nou mĂłet je op zoek gaan naar een vintage (ogend) horloge.

1 like

En ik ben ondertussen ook wel benieuwd naar dat hele kapotte horloge van je grootvader…wellicht een kapot pareltje in de dop. Hier op het forum zitten mensen die wonderen kunnen verrichten met "kapotte "horloges :wink:

Er bestaan bij mijn weten geen verloopstukjes om het verschil in lugbreedte en de breedte van je bandje op te vangen.
Niet meteen opgeven: misschien kan een metaalbewerker wel twee verloopstukjes voor je maken. Dan wordt het geheel ook wat langer en past het beter. Succes.

1 like

Paar ringetjes van 1mm afsnijden van een paar smeltkraaltjes van de kids in een leuke kleur. Die gebruiken als spacers, kan best geinig uitpakken.

Fix-O-Flex en Twistoflex van Speidel bracelets worden nog nieuw gemaakt. Als het een hulp kan zijn.