Bandje te strak of te ruim

Vaak zit bij mij het horlogebandje te strak of te ruim,zijn er meer liefhebbers die hiermee worstelen?

Bij stalen banden valt veel af te stellen in de sluiting. Bij leer/rubber valt nog wel wat te regelen met een andere gesp.
Ik zet zelf altijd bij banden iets losser zodat ze nooit gaan knellen, ook niet bij 30+ graden buiten.

Ik draag het liefst stalen banden en ondanks de regelmogelijkheden blijft het te strak of te ruim. Losses stellen doe ik in arrenmoede dan ook maar,echter ik vind dat niet echt lekker zitten,zo’n heen weer slaand horloge.

Altijd last van.

Draag mn horloges graag strak. S ochtends zitten ze perfect maar wanneer het warmer wordt zoals vandaag gaan ze te strak zitten.

Tja wat doe je er aan… Of losser, of op rubber of leer (draag alle duikers op staal)

bij een werkklokje plakte ik nog wel eens
een viltje van een stoelpoot / tapijt beschermer
onder de kast B)-
maak je niet druk over lijm op het achterdeksel
dat krijg je er t.z.t. heus wel vanaf
alleen die viltjes moet je ook regelmatig vervangen he
anders groeit er later eekhoorntjesbrood op je arm.

nog beter is natuurlijk een rekband, of klapsluiting op leer.
of anders eens je horloge op je andere ( dikkere of dunnere ) pols zetten

Goeie tip van het stukje vilt.Overigens heb ik één horloge dat wel(bijna) altijd lekker zit en da’s een Omega Seamaster Mariner met stalen band en natuurlijk zitten de gevlochten bandjes ook wel aardig omdat je dan op de halve milimeter kunt stellen.

Ik ken het probleem ook wel. Sommige krijg je gewoon niet goed genoeg afgesteld (metaal) maar dan liever iets te los, dan te strak. Dat gaat echt pijn doen.

Ik draag ook het liefst stalen of titanium banden: die van Breitling zijn tot nu toe de allerbeste die ik ooit heb gehad - ook gemakkelijk fijn af te stellen in de sluiting.

Ik heb een Omega Seamaster en die werkt met een “halve” schakel, en dat is imho niet zo fijn als “gaatjes” in de sluiting.

Een stalen of titanium band draag ik ook graag goed aansluitend.

Uitzondering hierop zijn de “jubilé” banden zoals Rolex of Bulova gebruikt: die horen imho iets losser te zitten zodat het horloge meer naar de hand toe kan schuiven.

Lederen bandjes zijn het moeilijkst aan te passen: soms moet ik ahw een gaatje tussen twee andere gaatjes bijmaken, wil het echt perfect zitten.
En dan is het bijzonder moeilijk om het gaatje op één lijn met de andere gaatjes te prikken…

Overigens vind ik op een lederen band een doornsluiting beter zitten dan een vouwsluiting.

Je moet je pols eens meten als je 's ochtends uit bed komt en opnieuw 's avonds als je gaat slapen.
Scheelt echt heel veel hoor.
Inderdaad is metaal een probleem als je er echt hinder van ondervindt.
Ik heb nu drie horloges met een duikextentie in de band die je in stapjes van 3 mm.kan verzetten. Daar speel ik door de dag inderdaad wel wat mee.
Opgelost.

Perlon bandje eraan, traploos af te stellen :wink:

1 like

Heeft m’n vader vroeger ook gehad. Weet niet of ik dat nou zo mooi vind…
Wel herkenbaar probleem. Pols is 's morgens dunner dan later op de dag. Maar een rubber band rekt natuurlijk ietsje beter dan een stalen. En ik draag bijna alleen maar rubber banden en soms een nato. Met een nato heb ik er misschien nog 't minst last van.

ticothijs82 Schreef:

Perlon bandje eraan, traploos af te stellen :wink:

Het rekbandje viert dit jaar z’n 62ste verjaardag & ik heb het nog nooit geprobeerd :X

Heb deze nu in huis voor een titanium-horloge dat ik hoop met een week of twee te krijgen. Het lijkt ideaal & ziet er ook best strak uit.

Explore Woodrow Kane

Fixoflex: zit inderdaad prima, helemaal na een aantal dagen als je pols door de band keurig glad is geëpileerd.

2 likes

62 al?!
Het geeft mij in ieder geval heel erg een jaren '70-gevoel en vond het toen al niet mooi.

lencoth Schreef:

Het rekbandje viert dit jaar z’n 62ste verjaardag
& ik heb het nog nooit geprobeerd :X

Heb deze nu in huis voor een titanium-horloge dat
ik hoop met een week of twee te krijgen. Het lijkt
ideaal & ziet er ook best strak uit.

http://i521.photobucket.com/albums/w337/lencoth/ei
chm20_zps86162cfe.jpg

Bij leer: Zelf je bandje maken of een paar verschillende gespen die wat varieren in lengte uitproberen

Weinig last van draag voornamelijk natostraps.

En bij een stalen band liever net iets losser dan te strak.

Comfortabel leer of rubber mag gewoon wat strakker zitten als het maar comfortabel aansluit en niet de bloedtoevoer afknijpt.

Ik denk dat we dit probleem allemaal wel kennen bij een paar horloges of een bepaald model.

Zoals eerder genoemd had ik het ook bij m’n Seamaster waarbij een kleine halve schakel net te veel of te weinig speling op kan leveren.

Groeten.

Noel.

TagEd Schreef:

62 al?!
Het geeft mij in ieder geval heel erg een jaren
’70-gevoel en vond het toen al niet mooi.

Mijn opa had zo’n bandje. Maar Rowi (Rodi & Wienenberger) GmbH uit Pforzheim heeft de band in 1952 geïntroduceerd onder de naam “Fixoflex”.

Wat dit betreft heb ik een horloge waar dit perfect opgelost is, een Citizen Air Diver, die heeft z.g.n. Micro Adjustments in de sluiting waarmee je de band een paar klikjes ruimer kunt maken. Is echt perfect, bij warm weer zet ik hem een klikje ruimer. Zouden meer horloges moeten hebben.

Heel herkenbaar dit, ik fiets sinds enige tijd naar het werk en daarbij zwelt mijn pols ook wat op waardoor dat echt begint te knellen, de meeste horloges laat ik daarom af tijdens het fietsen. Ik heb al meerdere leren bandjes een tussengat gegeven voor finetuning maar het blijft lastig.

Gezien de herkenbaarheid van het probleem verbaast het mij dat de meeste fabrikanten
nog niet een systeem hebben ontworpen waarbij je het bandje -zoals kennelijk bij Citizen- makkelijk en snel tijdens het dragen kunt verstellen.Gat in de markt?

1 like