Bandje van slangeleer invoeren?

Hallo allen,

Ik heb een zuid-Amerikaans adresje gevonden met echt slangeleren banden, Python en Boa. Nu vraag ik me af of ik die zonder problemen/vergunningen mag invoeren? Ik gok dat dit geen gefokte slangen betreft, maar dat staat er niet bij.

Op de sites die ik gevonden heb gaat het om ‘bepaalde soorten’ slangeleer die niet mogen worden ingevoerd. Iemand een idee?

Groeten,

Martin

Zou je zo’n bandje willen hebben niet wetende in welke omstandigheden deze tot stand komen?

Ik wil niet de moraalridder gaan uithangen maar ik ben tegen stroperij of welk ander misbruik van dieren met als doel financieel gewin

Dit is slechts mijn mening

gr

Vncnt

Zeemeester Schreef:

Zou je zo’n bandje willen hebben niet wetende in
welke omstandigheden deze tot stand komen?

Ik wil niet de moraalridder gaan uithangen maar ik
ben tegen stroperij of welk ander misbruik van
dieren met als doel financieel gewin

Dit is slechts mijn mening

gr

Vncnt

't Is gewoon een ebay winkel, maar ik heb geen idee of Ebay op dit soort zaken controleerd. Meestal zijn ze er wel streng op dacht ik.
Bij de omschrijving staat dat Australische kopers moeten checken of het ingevoerd mag worden :S

Dit zou mij genoeg zeggen, ook ik vind dit niet verantwoord. Voor mij geldt in dit geval dat ik het niet zou kopen, zeker gezien de omvang van stroperij die in dit soort landen plaatsvind. Er zijn toch genoeg alternatieven, gewoon legaal te krijgen?

kijk hier maar eens: http://www.hetlnvloket.nl/portal/page?_pageid=122,1780638&_dad=portal&_schema=portal

En de douane is er scherp op.

Menno

slangen(op enkele uitzonderingen na) zijn geen beschermde dieren.
Slagen en krokidollen leer is vrij verhandelbaar.

in zuid amerika en australie hebben ze krokodillen en slagenboerderijen voor massaproductei van dit soort dingen

je mag het gerust kopen en importeren

De laatste stelling is juist maar tussen haakjes staat wél het belangrijkste.
De uitzonderingen bepalen de ellende.
Ook de op de boerderij gekweekte soorten zijn inderdaad niet beschermd (niet altijd vanwege de soort maar vanwege de kweek) maar vereisen dan wél een bewijs van herkomst van deze boerderijen.
Voor grote partijen wordt dan een uitvoervergunning afgegeven die in de EU weer “ingewisseld” kan worden voor een invoervergunning.
Voor een enkel bandje zal dit niet snel gebeuren.
Er zal geen doodstraf op staan maar de kans dat hij in beslag wordt genomen óf in ieder geval véél vertraging oploopt is wel degelijk aanwezig.
Uiteraard kan het ook zijn dat je bandje gewoon mag en dan heb je geen probleem.
Lastig he?
Jur

En over welk adres hebben we het dan Martin? Ik ben wel een slangenbandliefhebber (mooi scrabbelwoord).

PB’tje

Groeten,

Martin

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden heren.
Ik wil zeker niet meewerken aan stroperspraktijken, maar dit is waarschijnlijk gewoon legaal. Dilemma, dilemma. Volgens mijn vrouw is elke slang minder meegenomen, dus haar zegen heb ik :slight_smile:

Misschien dat ik er maar gewoon een keer 1 bestel en zie wat er gebeurt.

Groeten,

Martin