Bandje vervangen lukt niet

Heb een nieuw bandje besteld alleen lukt mij het niet om het oude bandje los te krijgen. Normaal gesproken lukt het met een mesje of een kleine gereedschapje wat ik heb.

Maar ik heb een horloge waar het niet lukt om dit los te krijgen, wat nu?

2 likes

Wat voor band is het?

1 like

Plaats even wat foto’s man, zonder context kan ik je niet helpen. :stuck_out_tongue:

2 likes

Het kan zo zijn dat er vrouwelijke springbars in zitten.
(zonder kraagje)
image

Dan moet je gewoon wat meer je best doen om echt ertussen te komen met het mesje. Of anders verbuigen als het oude dingen zijn.

2 likes

Met een stuk flosdraad is het mij ook een keer gelukt… :sweat_smile::grimacing:

Ik denk dat we topicstarter hebben weggejaagd met alle ā€˜grappige’ reacties.

ā€˜ā€˜Grappig’’? :joy:

Dat was een knipoog naar de joligheid waarmee de leek die hier binnenkomt met een Patec Filiep of een Roleks onthaald wordt, die dan stilletjes verdwijnt. Net zoals @chillekasper @chillekasper @chillekasper (misschien is hij een soort Beetlejuice?) nu is verdwenen terwijl we allemaal in spanning zitten te wachten op de context van de bandenwissel zodat we hem verder kunnen helpen.

1 like

Tja, dat zie ik inderdaad regelmatig, :joy: die zie je niet meer terug op het forum ben ik bang…

Waarschijnlijk is er gebruik gemaakt van bandpennen zonder kraag. Je moet dan tussen de lug en de verdikking van de pen zien te komen. Dat gaat nog het best met een verfkrabber mesje. Die is wat scherper dan een mes en daardoor kom je er sneller tussen. Zodra je iets meer ruimte hebt, kun je alsnog met de bandpenverwijderaar, de pen verder wegdrukken. Het vraagt wel enige behendigheid, wellicht moet een tweede persoon een handje meehelpen.

Edit, Het gebruik van pennen met dubbele kraag is nog eenvoudiger.

3 likes

Vrouwlijke springbars, de namen worden steeds creatiever :joy::joy:

Zit al 34 jaar in het vak en zie deze naam voor het eerst. Worden gewoon push pinnen zonder kraag of vaste push pinnen genoemd. Vrouwlijke opwind-assen zijn er overigens wel.

4 likes

Horloges zijn niet de enige dingen die opgewonden kunnen raken van iets vrouwelijks. :drum::dvd:

Ha, ha, inderdaad. Ze worden vrouwelijke opwind-assen genoemd als ze uit 2 delen bestaan en het deel met een ā€œgleufje / openingā€ is het vrouwtje en het deel met uitstekend puntje dat hierin past is natuurlijk het mannelijke deel.

Ze lijken op die

Ben aan het werk

20 likes

Ahhhh, een Invicta… :kissing_heart:

1 like

Hahaha. Volgens mij heten ze wel echt zo. Het plaatje kwam ook boven met de zoekterm ā€˜female spring bar’.

1 like

Heb het ook even opgezocht en de ā€œvrouwelijkeā€ heet in het Nederlands holle push pin.

Dit is een push pin die bedoeld is voor kasten met een vast pennetje in de beugel. Zag je vroeger vaker bij gouden kasten. Tegenwoordig zit er vrijwel altijd een gaatje in de beugel voor de push pin tap.

3 likes

Hee, leuk, ik heb iets geleerd vandaag. :smiley: Ik dacht altijd dat je gewoon het leer om die pennetjes heen moest frommelen, maar ik dacht dan ook, ā€œjeetje, dat gaat toch niet langer dan twee dagen mee?ā€ :see_no_evil::joy:

Nee het is niet dit horloge, maar dat was een reactie op het feit dat ik aan het werk ben.

Het gaat om dit horloge.

s-l500-1

4 likes